به گزارش اخبارملل، شرکت فولاد هرمزگان که با نماد هرمز در فرابورس تهران حضور دارد، گزارش مربوطه را به سامانه کدال بورس ارائه کرده است، گزارشی که کارنامه یک ساله این شرکت را روایت میکند.طبق اعلام فولاد هرمزگان، این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی، به درآمد عملیاتی حدودا ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دست پیدا کرده است. در مقایسه با سال قبل از آن (۱۴۰۳)، هرمزگانیها توانستهاند درآمد عملیاتی خود را ۵۵ درصد بالا ببرند.در دوره منتهی به ۳۰ اسفند ۱۴۰۳، درآمد عملیاتی فولاد هرمزگان کمی بیش از ۳۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود.فولاد هرمزگان در گزارش خود، خبر از رشد سود عملیاتی طی سال گذشته نیز داده است. بر این اساس، سود عملیاتی این شرکت از ۲۸۰۰ میلیارد تومان ۱۴۰۳ به نزدیکی ۳۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است. بنابراین، فولاد هرمزگان ۲۷ درصد رشد در کسب سود عملیاتی داشته است.سود ناخالص این شرکت نیز با رشد ۲۰ درصدی، از حدود ۴۱۰۰ میلیارد تومان به نزدیکی ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است.در بخش سود خالص نیز هرمزگانیها رقم حدودا ۲۳۰۰ میلیارد تومان را ثبت کردهاند که نشان از رشد ۱۸ درصدی نسبت به ۱۴۰۳ دارد.
بر اساس اعلام فولاد هرمزگان، سود انباشته این شرکت در پایان سال ۱۴۰۴ به بالای ۲۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است، حال آنکه طبق “تجدید ارائه شده به تاریخ ۳۰ اسفند ۱۴۰۳” این رقم، کمی بیش از هزار و ۹۵۴ میلیارد تومان بود.فولاد هرمزگان اما در بخش هزینههای، فروش، اداری و عمومی، با رشد ۶۲ درصدی مواجه شده، به نحوی که در پایان سال گذشته رقم افزون بر ۳٫۳ هزار میلیارد تومان را ثبت کرده است.در بخش دیگری از گزارش فولاد هرمزگان، آمار تولید، فروش، صادرات و درآمد سال گذشته این شرکت ارائه شده است، ضمن اینکه هرمزگانی ها برآورد خود را از عملکرد سال جاری نیز ارائه کرده اند.بر این اساس، تولید سال گذشته فولاد هرمزگان، حدود سه میلیون و ۲۲۵ هزار تن اعلام شده که نشان از رشد ۱۵ درصدی نسبت به ۱۴۰۳ دارد.
فروش فولاد هرمزگان نیز ۸۵۷ هزار تن در سال گذشته بوده که هشت درصد کمتر از ۱۴۰۳ است.با وجود افت فروش، درآمد داخلی فولاد هرمزگان از حدود ۲۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ به بالای ۳۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده که از رشد ۵۰ درصدی حکایت میکند.هرمزگانیها اما در سال گذشته نزدیک به ۵۳۵ هزار تن صادرات داشتهاند که این رقم، درآمد حدودا ۱۷ هزار میلیارد تومانی را برای آنها به ارمغان آورده است.نسبت به ۱۴۰۳، فروش خارجی فولاد هرمزگان نزدیک به ۱۹ درصد رشد کرده است. درآمد حاصل از صادرات این شرکت نیز رشد بالغ بر ۷۰ درصد داشته است. طبق پیشبینی فولاد هرمزگان، این شرکت در سال جاری به تولید افزون بر سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید که کمی بیش از سال ۱۴۰۴ خواهد بود.برآورد فولاد هرمزگان از فروش امسال نیز یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن است که در صورت تحقق، رشد ۸۱ درصدی را نسبت به ۱۴۰۴ ثبت میکند.تحقق این حجم فروش، درآمد بالغ بر ۱۰۰ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان را نصیب فولاد هرمزگان خواهد کرد.فولاد هرمزگان در بخش دیگری از گزارش خود، از برنامههای توسعهای شرکت نیز پرده برداشته است.
توسعه کارخانه احیا مستقیم، یکی از این طرحهاست که تا پایان سال ۱۴۰۴ پیشرفت فیزیکی ۴۱ درصدی داشته و در انتهای امسال نیز به پیشرفت ۷۱ درصدی میرسد. تاریخ برآوردی بهرهبردای از این طرح، انتهای سال ۱۴۰۶ اعلام شده است. با بهرهبرداری از این طرح، ظرفیت تولید فولاد هرمزگان افزایش خواهد یافت.افزایش تعداد سیلوهای آهن اسفنجی در واحد احیا مستقیم، دیگر طرح در دست اجرای فولاد هرمزگان است که به عنوان پشتیبان عملیات تولید، در انتهای سال ۱۴۰۶ به بهرهبرداری خواهد رسید.اما احداث واحد تولید گازهای صنعتی با ظرفیت ۱۰ هزار نرمال مترمکعب در ساعت (به عنوان واحد پشتیبان تولید) دیگر طرح توسعهای فولاد هرمزگان است که با توجه به پیشرفت ۷۶ درصدی تا پایان پارسال، انتهای آبان امسال به بهرهبرداری خواهد رسید.همچنین احداث ایستگاه کاهش فشار گاز طبیعی به ظرفیت ۱۰۰ هزار نرمال مترمکعب در ساعت، طرح دیگر فولاد هرمزگان برای پشتیبانی از تولید است که انتهای آبان امسال بهرهبرداری خواهد شد.




