به گزارش اخبار ملل، با تحلیل اطلاعات مالی و اقتصادی؛ مدیران ارشد هولدینگ ها، مؤسسات و بنگاههای اقتصادی، میتوانند درک بهتر و دقیقتری از وضعیت کسبوکار خود داشته باشند و تصمیمات مناسبتر و بهتری اتخاذ کنند. رتبه بندی می تواند اطلاعات مفیدی در رابطه با وضعیت شرکتها در مقایسه با رقبای خود در اختیار ذی نفعان از جمله مدیران، سهامدارن و سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان و بانکها، مشتریان ، دولت و سازمان دولتی و …قرار دهد.همچنین رتبه بندی شرکت ها می تواند به عنوان یکی از ابزارهای مهم حاکمیتی و مدیریتی کمک شایانی به درک بهتر از وضعیت شرکتها و عملکرد آنها و همچنین رقابت آنها در فضای کسب وکار داشته باشد.همچنین رتبه بندی شرکتها می تواند راهنمای مناسبی برای سرمایه گذاران ( به ویژه با تحلیل روندهای چند ساله گذشته) جهت سرمایه گذاری باشد و با ارائه اطلاعات مفید و کلیدی نقش مهمی را در راستای ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی در اقتصاد کشورایفا کند.
انتخاب بیمه ملت به عنوان پنجمین شرکت برتر صنعت بیمه
در جدیدترین رتبهبندی شرکتهای برتر ایران که توسط سازمان مدیریت صنعتی صورت گرفت، بیمه ملت به عنوان یکی از موفقترین شرکتهای صنعت بیمه کشور شناخته شد. این شرکت با کسب رتبه پنجم در میان شرکتهای بیمه ای و رتبه ۱۷۰ در میان کلیه شرکتهای برتر ایران، یک بار دیگر توانایی خود را در ارائه خدمات با کیفیت و کسب نتایج درخشان به اثبات رساند.
عبور ارزش پرتفوی بیمه ملت از مرز 53 هزار میلیارد ریال
اولین گام برای گزینش صد شرکت برتر ایران، «معیار فروش» مبنا قرار گرفته است.گزارش عملکرد ۱۴۰۲ در سامانه کدال نشان داد؛ ارزش پرتفوی بیمه ملت از 53 هزار میلیارد ریال عبور کرد۵۳ هزار میلیارد ریال ارزش مجموع پورتفویی است که شرکت بیمه ملت موفق شده در پایان سال ۱۴۰۲ بدان دست پیدا کند که در تاریخ فعالیت این شرکت یک رکورد دست نیافتنی بهشمار میرود.براساس گزارشی که در سامانه کدال در دسترس عموم قرار گرفته، این شرکت در پایان دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ از محل فروش حق بیمه به درآمد بیش از ۵ هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان رسید.بیمه ملت در دوره ۱۲ ماهه منتهی به سال مالی ۱۴۰۱ از فروش حق بیمه حدود ۳ هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان درآمد کسب کرده بود که مقایسه درآمد سال ۱۴۰۲ با سال گذشته، نشان از حدود ۷۰ درصد رشد در جذب و افزایش ارزش پرتفوی این شرکت دارد. این نتایج بر اساس اطلاعات سال مالی ۱۴۰۲ اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، صورتهای مالی منتشر شده شرکت بیمه ملت نشان میدهد نسبت خسارت این شرکت در این دوره زمانی ۱۹ درصد کاهش یافته و به ۵۱ درصد رسیده است. در سال مالی گذشته این نسبت در حدود ۷۰ درصد بوده است. باید توجه داشت که بر اساس اعلام بیمه مرکزی، میانگین نسبت خسارت در پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۲ در صنعت بیمه کشور در حدود ۵۶ درصد بوده است.بنابراین گزارش بیشترین سهم رشتههای بیمهای در پرتفوی شرکت بیمه ملت در طول سال مالی ۱۴۰۲ به رشته شخص ثالث تعلق داشته و رشتههای درمان و زندگی پس از شخص ثالث بیشترین سهم را داشتهاند.این گزارش حاکی است شرکت بیمه ملت با سرمایه ثبت شده ۳۰۶۵۷۲۱۳ میلیون ریال، تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۲ به درآمد ۴۹۱۱ میلیارد تومانی از فروش حق بیمه رسیده بود که در اسفند ماه مبلغ ۴۵۳ میلیارد تومان به پرتفوی شرکت افزوده شد.
بررسی وضعیت صورتهای مالی شرکت نشان میدهد به دلیل ترمیم و بهینه سازی پورتفوی شرکت در سال ۱۴۰۲ و مدیریت منابع ریسکزا و کنترل ریسکهای بیمهگری، مجموع خسارتهای پرداختی شرکت در مقایسه با مجموع حق بیمه صادره صرفاً ۲۴ درصد رشد داشته که نشانگر روند رو به رشد عملکرد این شرکت بوده است.گفتنی است بودجه پیشبینی شده برای سال ۱۴۰۲ مبلغ ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود ولی چندی پیش علیرضا یزدان دوست، مدیرعامل این شرکت نوید تحقق پرتفوی تا مرز ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان را داده بود که طبق گزارش منتشر شده در سامانه کدال، شرکت با دستیابی به درآمد ۵۳۶۸ میلیارد تومانی فراتر از پیش بینیها عمل کرده و مهر تاییدی بر عملکرد موفق شرکت در سال ۱۴۰۲ زده شده است.
در گام دوم ملاک میزان اثرگذاری فعالیت یک بنگاه اقتصادی در ابعاد اقتصاد ملی که رابطه مستقیمی با میزان فروش شرکت دارد درنظر گرفته شده است چرا که فروش یک شرکت میزان تعامل بنگاهها را با ساختار اقتصادی کشور نشان می دهد و هرچه بنگاه تعامل بیشتری با سایر اجزاء اقتصادی داشته باشد، رونق و رکور آن اهمیت بیشتری می یابد.
بیمه ملت؛ نماد بالاترین میزان اثرگذاری فعالیت بنگاه اقتصادی در ابعاد اقتصاد ملی
در جدیدترین رتبهبندی شرکتهای برتر ایران ، بیمه ملت به عنوان یکی از شرکتهای پیشرو در صنعت بیمه کشور، موفق به کسب بالاترین میزان اثرگذاری فعالیت یک بنگاه اقتصادی در ابعاد اقتصاد ملی شده است.این دستاورد نشاندهندهی عملکرد قوی بیمه ملت در حوزههای مختلف از جمله فروش، سودآوری، بهرهوری و مسئولیت اجتماعی است. رشد قابل توجه حق بیمه تولیدی در تمامی رشتههای بیمه، یکی از مهمترین عوامل رشد سودآوری بیمه ملت بوده است.کارشناسان صنعت بیمه، کاهش ریسکهای مرتبط با برخی از رشتههای بیمه را از دیگر عوامل موثر بر افزایش سودآوری شرکت بیمه ملت عنوان کردند. همچنین کنترل هزینههای عملیاتی و افزایش بهرهوری، نقش مهمی در بهبود سودآوری شرکت داشته است.
رشد ۶۰۴ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت
بر اساس صورتهای مالی حسابرسی شده منتشره بیمه ملت برای دوره مالی ۶ ماهه نخست ۱۴۰۳ این شرکت رشدی ۶۰۴ درصدی در حق بیمه تولیدی داشته و سود خالص هر سهم آن نیز ۱۱۰ درصد افزایش یافته است.براین اساس سود خالص هر سهم شرکت بیمه ملت در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ با ۱۱۰ درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به ۱۲۶ ریال رسید.شرکت بیمه ملت در سال ،۱۴۰۲ با تولید بیش از ۵ هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان حق بیمه تولیدی همراه با اتکایی قبولی، نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن رشدی ۷۶ درصدی را به ثبت رسانده بود. این شرکت اما در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۳ و به واسطه صدور بیمهنامه درمان تکمیلی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، در حق بیمه تولیدی رشدی ۶۰۴ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۲ داشته است.این شرکت براساس صورتهای مالی حسابرسی شده، تا پایان شهریورماه ۱۴۰۳ رقمی معادل ۱۵ هزار و ۱۱۸ میلیارد و ۲۳۲ میلیون تومان حق بیمه در رشتههای مختلف تولید کرده است.
براساس جدولی که در گزارش تفسیری مدیریت مورد حسابرسی این شرکت منتشر شده، حق بیمه تولیدی با اتکایی قبولی بیمه ملت در رشته بیمه تکمیل درمان در ۶ ماهه نخست امسال برابر با ۱۲ هزار و ۵۰۳ میلیارد و ۸۶۳ میلیون تومان بوده که ۲۷۳٫۸ درصد بیشتر از حق بیمه تولیدی این شرکت در این رشته در ۶ ماهه ۱۴۰۲ است.با این حال بیمه ملت در حق بیمه تولیدی در رشته کشتی نیز رشدی ۹۳۰ درصدی (۱۴۷ میلیارد و ۷۲۷ میلیون تومان)، در رشته مهندسی رشدی ۱۳۸ درصدی (۱۷۴ میلیارد و ۸۹۱ میلیون تومان)، در رشته حوادث رشدی ۹۵ درصدی (۱۲ میلیارد و ۳۲۳ میلیون تومان) و در رشته مسئولیت رشدی ۷۸ درصدی (۱۸۲ میلیارد و ۷۴۶ میلیون تومان) داشته است.این شرکت که دارای نسبت توانگری مالی سطح یک و ۴۸۸ درصدی است، در این مدت در رشته هواپیما رشدی ۶۷ درصدی (۱۱۴ میلیارد و ۴۵۶ میلیون تومان)، در رشته بیمه عمر رشدی ۵۶ درصدی (۳۹۵ میلیارد و ۲۵۵ میلیون تومان) و در رشته بیمه ثالث اجباری هم رشدی ۴۹ درصدی (۹۶۱ میلیارد و ۳۳۹ میلیون تومان) به ثبت رسانده است.رشد حق بیمه تولیدی این شرکت در رشته نفت و انرژی در دوره زمانی مشابه، ۳۳ درصد (۲۴۶ میلیارد و ۱۳۴ میلیون تومان) و در رشته آتشسوزی هم ۱۲ درصد (۱۹۰ میلیارد و ۶۸۶ میلیون تومان) بوده است. بیمه ملت در این مدت فقط در رشته باربری کاهش سه درصدی در حق بیمه تولیدی داشته است.

بیمه ملت با بهرهگیری از استراتژیهای هوشمندانه و افزایش حق بیمه صادره، در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ سودآوری خود را به میزان ۹۵ درصد افزایش داد و به سود خالص ۳۵۷ میلیارد تومانی دست یافت. این عملکرد درخشان، بیمه ملت را به عنوان یکی از موفقترین شرکتهای بیمهای کشور مطرح کرده است.بر اساس اطلاعات منتشر شده در گزارش حسابرسی نشده سامانه کدال، این شرکت در گزارش عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ خود، از رشد قابل توجه سودآوری خبر داد.بر اساس این گزارش، شرکت بیمه ملت در این دوره به ازای هر سهم ۱۱۷ ریال سود شناسایی کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۵ درصد افزایش داشته است.بیمه ملت با سرمایه ثبت شده ۳۰,۶۵۷,۲۱۳ میلیون ریال، طی عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ مبلغ ۳,۵۷۳,۲۶۵ میلیون ریال سود شناسایی کرده است. این در حالی است که درآمد حق بیمه خالص شرکت در این دوره به حدود ۳۶۶۰ میلیارد تومان رسید که نشاندهنده رشد ۱۵۵ درصدی نسبت به دوره مشابه قبل است. همچنین، درآمد بیمهای شرکت با ۱۹۳ درصد رشد به حدود ۴۸۴۴ میلیارد تومان افزایش یافت.بیمه ملت در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ مبلغ ۳۲۵۱ میلیارد تومان نیز خسارت پرداخت کرده است. با این حال، به دلیل رشد بیشتر درآمدها نسبت به هزینهها، سود خالص شرکت به ۳۵۷ میلیارد تومان رسید که نسبت به دوره مشابه قبل ۹۵ درصد رشد نشان میدهد.رشد قابل توجه حق بیمه تولیدی در تمامی رشتههای بیمه، یکی از مهمترین عوامل رشد سودآوری بیمه ملت بوده است.این در حالی است که بیمه ملت در نسبت توانگری مالی همچنان در صنعت بیمه به رکوردشکنیهای خود ادامه داده و موفق شده که سهم بازار خود را تا جایگاه پنجم در بین شرکتهای بیمه خصوصی ارتقاء دهد.
کاهش نسبت خسارت در بیمه ملت
شرکت بیمه ملت در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲هزار و ۶۸۸ میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشدی ۲۱ درصدی داشته است. از بابت این میزان خسارت پرداختی توسط بیمه ملت، نسبت خسارت ۴۷ درصدی ایجاد شده که در مقایسه با سال قبل این نسبت حدود ۲۳ در صد کاهش داشته است.صورتهای مالی حسابرسی شده این شرکت نشان میدهد که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان شهریورماه رقمی معادل یک هزار و ۹۲۳ میلیارد و ۸۷۷ میلیون تومان خسارت، در رشتههای مختلف پرداخت کرده است با این حال به واسطه مدیریت و کنترل ریسک در حق بیمه تولیدی، نسبت خسارت شرکت در پایان ۶ ماهه اول ۱۴۰۳ معادل ۱۳ درصد بوده است.بیشترین خسارت پرداختی بیمه ملت مربوط به رشتههای درمان و ثالث اجباری به ترتیب با ۹۵۵ میلیارد و ۵۱۵ میلیون تومان و ۴۴۹ میلیارد تومان و ۳۵۶ میلیون تومان بوده است.
تاریخسازی بیمه ملت با ثبت نسبت توانگری ۴۸۸ درصد
در همین راستا براساس اعلام بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران این شرکت برای پنجمین سال متوالی عنوان توانگرترین شرکت بیمه کشور را از آن خود کرده و با دستیابی به نسبت توانگری ۴۸۸ درصد، رکورد جدیدی را در این صنعت به ثبت رساند. این دستاورد بزرگ، نشان از استحکام مالی بینظیر و مدیریت حرفهای بیمه ملت دارد.بیمه ملت در حالی رشد مداوم ۲۰ سال گذشته خود را تکرار میکند که در یک اتفاق تاریخ ساز موفق شده است بازهم رکورد توانگری مالی در صنعت بیمه کشور را ارتقا دهد و این نسبت را به ۴۸۸ درصد برساند.بر همین اساس، شرکت بیمه ملت در زمینه توانایی اجرای تعهدات مالی بیمهنامهها با اختلاف زياد، بالاتر از همه شرکتهای بیمه کشور قرار گرفته است و آمار و ارقام صورتهای مالی این شرکت هم نشان میدهد که بیمه ملت در سالهای گذشته به خوبی از عهده جبران خسارت زیاندیدگان برآمده و در پرداخت بهموقع خسارت بیمهگزاران خود سربلند بوده است.توانگری مالی بالا، نشاندهنده توانایی یک شرکت بیمه در پرداخت تعهدات خود به بیمهگذاران است. این شاخص، یکی از مهمترین معیارها برای انتخاب یک شرکت بیمه توسط مشتریان محسوب میشود. بیمه ملت با کسب چنین نسبت توانگری بالایی، اطمینان خاطر مشتریان را از پرداخت به موقع خسارتها دوچندان کرده است.بر اساس اعلام بیمه مرکزی، نسبت توانگری مالی بیمه ملت در سال گذشته، ۴۵۷ درصد بود و حالا به رتبه بی رقیب ۴۸۸ درصد رسیده است كه در بين شركتهای بيمه جنرال و فعال در سرزمين اصلی نسبتی دست نيافتنی محسوب میشود.

بیمه ملت، سردمدار «مشتری مداری» و حفظ کرامت مردم در نظام اداری
یکی دیگر از شاخص های مهم در کسب این موفقیت برای بیمه ملت را می توان دررعایت اصل «کسب اعتماد مشتریان» و رعایت اصل« مشتری مداری» جستجو کرد. این شرکت بیمهموفق بیمه ای با قرار گرفتن در رتبههای پایین در شکایتهای صورت گرفته از شرکتهای بیمه، به عنوان الگویی برای سایر شرکتها در این حوزه مطرح شده است. این شرکت با ارائه خدمات باکیفیت و رسیدگی سریع به درخواستهای ذینفعان، توانسته است اعتماد مشتریان خود را به نحو مناسبی جلب کند.شرکت بیمه ملت یکی از بازیگران اصلی و تأثیرگذار صنعت بیمه کشور، بار دیگر با کسب رتبه قابل توجه در زمینه شکایات مشتریان از شرکتهای بیمهای، نشان داد که مشتریمداری را در اولویت برنامههای خود قرار داده است.در ارزیابی اخیر که بر روی ۳۲ شرکت بیمه برتر کشور طی ۷ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ توسط بیمه مرکزی انجام شده، بیمه ملت موفق شده است در میان این شرکتها، رتبه ۲۶ را در میزان شکایت (پایینترین میزان شکایت و نارضایتی) را به خود اختصاص دهد.این دستاورد نشان میدهد که بیمه ملت با وجود رقابت شدید در صنعت بیمه، توانسته است اعتماد مشتریان خود را جلب کرده و به یکی از شرکتهای پیشرو در زمینه ایجاد رضایتمندی در مشتریان تبدیل شود.
کارشناسان این موفقیت را ناشی از عوامل متعددی از جمله توجه ویژه به نظرات مشتریان، آموزش مستمر کارکنان، شبکه فروش و کارکنان حرفهای و توسعه فناوریها عنوان میکنند.از سوی دیگر، شرکت بیمه ملت با ایجاد کانالهای ارتباطی متنوع، نظرات و پیشنهادات مشتریان را جمعآوری و به آنها توجه ویژهای میکند و با پالایش و رسیدگیها به درخواستها و برگزاری دورههای آموزشی برای کارکنان در زمینه مدیریت شکایات و ارتقای مهارتهای ارتباطی آنها، نقش مهمی در بهبود کیفیت خدمات داشته است.کسب رتبه ۲۶ در میان ۳۲ شرکت بیمه کشور و قرار گرفتن در بین ۴ شرکت کم شکایت صنعت بیمه، نشاندهنده تلاشهای مستمر شرکت بیمه ملت در جهت بهبود کیفیت خدمات و جلب رضایت مشتریان است.این موفقیت، حاصل توجه ویژه به نظرات مشتریان، ایجاد فرآیندهای کارآمد و سرمایهگذاری در آموزش نیروی انسانی است.

سخن پایانی …
این دستاوردهای چشمگیر بیمه ملت که که از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز کرده ، حاصل تلاشهای مستمر و برنامهریزی دقیق تیم مدیریتی و همه بخشهای بیمه ملت طی دو دهه گذشته است. استراتژیهای هوشمندانه سرمایهگذاری، مدیریت ریسکهای بیمهای و ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان، از جمله عواملی هستند که به این موفقیت بزرگ منجر شده است.