به گزارش اخبار ملل، هادی حیدری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مسیر تحقق تحول دیجیتال گفت: در سال ۱۴۰۳ برنامه اولیه تحول دیجیتال در چند محور اصلی شامل بهبود سفر مشتری، ارتقای سامانهها و سرویسهای فناوری اطلاعات، توسعه سامانههای مدیریت فناوری اطلاعات و تقویت لایه زیرساختی بانکداری دیجیتال هدفگذاری شد.وی، سه ضلع اصلی تحقق بانکداری دیجیتال را «تأمین پایداری سیستمها»، «تأمین منابع» و «توسعه زیرساختها» دانست و تأکید کرد: در این راستا نقش بخش فنی در این تحول نسبت به بخش کسبوکار کمرنگتر دیده می شود و پروژههای ریزساختاری حوزه فناوری اطلاعات برای این منظور تدوین شده است.حیدری افزود: مدیریت فرآیندها بهعنوان عامل محرک و پیشران در بانک نقش کلیدی دارد و اقدامات مؤثری به منظور حرکت به سمت بانکداری هوشمند و بهرهمندی از ظرفیتهای هوش مصنوعی آغاز شده است. یکی از گامهای مهم در این زمینه، ایجاد زیرساختها و ساختارهای کسبوکاری لازم برای دگردیسی به بانکداری هوشمند است.وی با اشاره به تدوین و تعریف بیش از ۵۰ پروژه در حوزه تحول دیجیتال تصریح کرد: پیادهسازی وبسرویسهای مشتریان، توسعه چتباتها، سامانههای وفاداری مشتریان، پلتفرمهای کلیدی ارائه خدمات و تمرکز بر محصولات صادراتمحور از جمله این اقدامات است.
معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی بانک توسعه صادرات ایران خاطرنشان کرد: هدف اصلی بانک در چشمانداز پنج ساله به شکل میانمدت و بلندمدت حرکت به سمت تبدیل شدن به اگزیم بانک هوشمند کشور است؛ مأموریتی که صرفاً بر دوش فناوری اطلاعات نیست و با همکاری تمامی معاونتها، ادارات ذیربط و هیاتمدیره محقق خواهد شد.حیدری دو تفاوت کلیدی میان بانکداری سنتی و بانکداری تحولیافته را «بهبود تجربه سفر مشتری و افزایش رضایتمندی» و «افزایش سرعت ارائه خدمات با حداقل هزینه» عنوان کرد و افزود: با توجه به نقش بانک در حمایت از صادرات غیرنفتی، توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات میتواند بهویژه برای شرکتهای کوچک و متوسط فعال در این بخش نقش کلیدی در تسهیل خدمات ایفا کند.وی همچنین استفاده از ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تامین (SCF) از جمله اوراق گام، سفته و برات الکترونیکی را یکی از محورهای مهم در توسعه سامانههای دیجیتال دانست و گفت: عمده ابزارهای موجود در حوزه تأمین مالی زنجیره تأمین مبتنی بر توسعه سامانههای فناوری اطلاعات شکل گرفتهاند.
حیدری در ادامه به دستاوردهای این حوزه اشاره کرد و گفت: استخراج پروژههای کلان و خرد برای نقشه راه تحول دیجیتال، توسعه زیرسیستمهای کلیدی بانکداری متمرکز، تجهیز سرمایه انسانی و زیرساختهای فناورانه، کاهش ریسک حملات سایبری، بازتعریف مدیریت پروژههای فناوری اطلاعات و پیادهسازی سامانههای زنجیره تأمین مالی بخشی از اقدامات شاخص این حوزه است.وی با تأکید بر اینکه اجرای نقشه راه تحول دیجیتال در بانک توسعه صادرات ایران مستلزم برنامهریزی بلند مدت و رفع چالشهای ناشی از سامانههای موروثی و مقررات موجود است، اظهار داشت: با تلاش همکاران حوزه فناوری اطلاعات و همکاری شرکت مدیریت و توسعه فناوری اطلاعات آرمان، پیشرفت چشمگیری در پیادهسازی سرویسهای کلیدی بانکداری نوین و تحول دیجیتال حاصل شده و این روند در سال جاری نیز با جدیت پیگیری می شود.