چتر حمایتی بانک صادرات ایران بر سر بزرگترین شرکت صنعت ریلی خاورمیانه
چتر حمایتی بانک صادرات ایران بر سر بزرگترین شرکت صنعت ریلی خاورمیانه
ایران نیوز 24: تامین مالی واحدهای تولیدی در کشور همواره یکی از چالش‌های بخش صنعت می باشد. بنا بر اظهارات معاون طرح و برنامه وزیر صمت کمبود نقدینگی ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی بخش صنعت یکی از معضلاتی بوده است که گریبانگیر صنعت بوده و ومتاسفانه باید اذعان داشت که بیش از 50 درصد از مشکلات بخش صنعت مربوط به تأمین مالی است .

رشد اقتصادی منفی کشوردر چند سال اخیربه دلیل تحریم های ظالمانه بانکی و صنعت ایران از سوی غرب ، لزوم ورود بانکها به میدان جهاد اقتصادی و حمایت از بخش صنعت با سرمایه گذاری و ارائه تسهیلات بانکی  به منظور ممانعت ازتعطیلی بنگاه‌ها و کاهش ظرفیت تولید و اشتغال آن‌ها، را بیش از پیش می طلبد.

شرکت واگن پارس مپنا اولین و بزرگترین تولیدکننده خودرو‌های ریلی شامل انواع واگن‌های باری، مسافری، مترو، لکوموتیو در ایران با داشتن بیش از هزار نفر پرسنل، از  پیشتازان این صنعت در خاورمیانه به شمار می رود. كمبود نقدینگی ونبود سفارش  و البته ورود واگن های دست دوم خارجی به كشور سبب شده بود که این كارخانه  علاوه بر تعطیلی بیش از ۷۵ درصد ظرفیت خود در سال های اخیر، با زیان انباشته فراوانی نیز مواجه شود.

در همین راستا بانک صادرات ایران که همواره یکی از پیشگامان حمایت از تولید و اشتغال در کشور بوده است با استفاده از تمامی ظرفیت های خود به عنوان یار دوازدهم صنعت کشور در راستای  لبیک به فرامین رهبر انقلاب و حمایت از سیاست های دولت در ممانعت از تعطیلی بنگاههای تولیدی به دلیل کمبود نقدینگی و همچنین کمک به توسعه و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور ، مساعدت مالی به  شرکت واگن پارس به عنوان بزرگترین واحد تولید واگن کشور را در دستور کار خود قرار داد به نحوی که ما امروز شاهد هستیم  که با مساعدت این بانک صادرات این شرکت بزرگ صنعت ریلی کشور با عبوراز مرحله زیان انباشتگی نه تنها در ریل سودآوری قرار گرفته بلکه  موفق به افزایش ١٠٠ درصدی حجم فروش نیز شده است.

شرکت واگن پارس با توجه به ظرفیت‌های مطلوب تولیدی، سال‌ها در شرایط نامناسبی از نظر حجم تولید، اشتغال و سودآوری قرار داشت که بانک صادرات ایران پس از انتقال سهام این شرکت به گروه مپنا و انتصاب مدیران جدید، با پرداخت بیش از دو هزار میلیارد ریال تسهیلات ریالی برای احیای این واحد تولیدی کمک شایانی کرد. حمایت بانک موجب شد تا شرایط شرکت واگن پارس در سال گذشته بهبود یافته و با رشد تقریباً ١٠٠ درصدی حجم تولید، میزان فروش سالانه این شرکت از ١٠ هزار میلیارد ریال فراتر رفته و از یک واحد زیان‌ده به یک واحد سودآور و فعال تبدیل شود.