اعزام جنگنده های آمریکایی برای رویارویی با قایقهای تندروی ایرانی
اعزام جنگنده های آمریکایی برای رویارویی با قایقهای تندروی ایرانی
اخبار ملل: وزیر دفاع آمریکا فرمان اعزام جنگنده‌های اف ۱۶ و اف ۳۵ آمریکا را به خاورمیانه صادر کرد. پنتاگون مدعی شده این جنگنده‌ها در کنار ناوشکن توماس هادنر برای مقابله با تهدید‌های ایران در تنگه هرمز راهی خاورمیانه شده‌اند.

سابرینا سینگ، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «در پاسخ به رویداد‌های نگران‌کننده اخیر در تنگه هرمز وزیر دفاع جنگنده‌های اف۱۶ و اف۳۵ این کشور را در کنار ناوشکن توماس هاندر به منطقه تحت نظر ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا اعزام کرده است تا از منافع آمریکا و آزادی تردد در منطقه دفاع کنند.» مقامات دفاعی آمریکا نیز هفته گذشته از استقرار تعدادی هواپیمای اف-۱۶ در منطقه در طول تعطیلات آخر هفته خبر دادند. همچنین به مدت حدود دو هفته، هواپیما‌های جنگنده اِی-۱۰ برای مقابله با فعالیت‌های ایران، در منطقه مستقر شده‌اند.خبرگزاریهای بین المللی مدعی شده اند بخاطر تلاش ایران برای توقیف دو نفتکش و شلیک به یکی از آن‌ها در حوالی تنگه هرمز در اوایل ماه ژوئیه، آمریکا تصمیم گرفت جنگنده‌های جدیدی را به منطقه خلیج فارس اعزام کند.

اعزام جنگنده های آمریکایی برای رویارویی احتمالی با قایقهای تندروی ایرانی

گفته می شود هواپیما‌های آمریکایی قرار است با پرواز بر فراز کشتی‌های تجاری که این مسیر دریایی را در پیش می‌گیرند، از آن‌ها محافظت کنند و ظرفیت نظامی منطقه را به ادعای مطرح شده ممانعت از توقیف این کشتی‌ها توسط ایران، افزایش دهند.طبق ادعای سنتکام، یک کشتی نظامی ایران روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه ساعت یک بامداد به وقت محلی، به کشتی تی‌آر‌اف ماس، با پرچم جزایر مارشال نزدیک شد، اما وقتی ناوشکن یواس‌اس مک‌فال آمریکا به محل رسید، کشتی ایرانی از محل دور شد.نیروی دریایی ایالات متحده حدود سه ساعت بعد یک پیام اضطراری از کشتی تجاری ریچموند وویجر با پرچم باهاما دریافت کرد. یک کشتی ایرانی دیگر با فاصله یک‌ونیم کیلومتر به این کشتی که در ۳۲ کیلومتری ساحل مسقط، پایتخت عمان، در آب‌های بین‌المللی در حرکت بود، نزدیک شده و از آن خواسته بود متوقف شود.

به ادعای سنتکام، از سال ۲۰۲۱ تا کنون، ایران حدود ۲۰ کشتی تجاری را در آب‌های بین‌المللی هدف مزاحمت، حمله و توقیف قرار داده است. نیروی دریایی آمریکا همواره مدعی شده که ایران ظرف دو سال گذشته، دست کم پنج کشتی تجاری را توقیف کرده و دوازده کشتی دیگر را مورد حمله قرار داده است. بیشتر این حملات و توقیف‌ها در حوالی تنگه هرمز رخ داده که یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی به شمار می‌رود و گذرگاه نفتکش‌های حامل ۲۰ درصد از کل نفت خام جهان است.