ثبت بهترین عملکرد در تاریخ فعالیت فولاد هرمزگان/ رکوردشکنی با طعم همدلی و هماهنگی
ثبت بهترین عملکرد در تاریخ فعالیت فولاد هرمزگان/ رکوردشکنی با طعم همدلی و هماهنگی
اخبار ملل: شرکت فولاد هرمزگان در سال 1401 توانست باوجود همه محدودیت‌های انرژی در زمینه برق و گاز از ظرفیت اسمی خود عبور کند و با ثبت تولید یک‌میلیون و 538 هزار و 293 تن تختال و 35 رکورد در حوزه فولادسازی، بهترین عملکرد تاریخ فعالیت خود را ازنظر تولید محصول نهایی به ثبت برساند.

به گزارش اخبار ملل از  روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، سال ۱۴۰۱ در حوزه بهره‌برداری و فولادسازی برای فولاد هرمزگان بسیار خوش‌یمن و درخشان بود و این شرکت توانست با ثبت پنج رکورد میانگین تولید ماهانه را به ۱۵۰ هزار تن رساندکه البته در اسفندماه میزان تولید از ۱۵۰ هزار تن نیز فراتر رفت و در سال ۱۴۰۱ شرکت توانست برای دومین بار از ظرفیت اسمی خود عبور کند. این رکورد درواقع فصل جدیدی از فعالیت فولاد هرمزگان در حیات بابرکت خود است، زیرا رکورد یادشده در شرایطی رقم خود که تابستان قطعی برق و زمستان قطعی گاز گریبان این شرکت را گرفته بود. به همین دلیل عبور از ظرفیت اسمی و رکوردشکنی در شرایطی که دو سه ماه تعطیلی اجباری نصیب این شرکت شده بوده، اهمیت صدچندان می‌یابد.

در این رابطه، خبرنگار روابط عمومی جهت بررسی ابعاد رکوردشکنی و دستاوردهای فولاد هرمزگان در حوزه فولادسازی، با سید اصغر مدنی ،معاونت بهره‌برداری، گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

ثبت رکوردهای کمی و کیفی در واحد بهره‌برداری به رکوردشکنی کمک کرد

در واحد بهره‌برداری با استفاده از تجربیات سال‌های قبل در زمینه کمبود برق و گاز، برنامه‌ریزی کردیم تا با ثبت رکوردهای کمی و کیفی به‌ویژه در فولادسازی، از ظرفیت اسمی در سال ۱۴۰۱ عبور کنیم که خوشبختانه این مهم محقق شد و رکورد یک‌میلیون و ۵۳۸ هزار تن تختال به ثبت رسید.سال گذشته برای همه فولادسازان کشور به‌دشواری گذشت، چراکه همه با محدودیت‌های برق و گاز مواجه و دچار کمبود شدند. بااین‌وجود در شرکت فولاد هرمزگان تصمیم گرفتیم با بهره‌وری بالاتر در ماه‌های بدون کمبود انرژی، کاهش تولید ناشی از کمبود را جبران کنیم.

تمام تلاش خود را برای عبور از ظرفیت اسمی انجام دادیم و خوشبختانه با ثبت پنج رکورد ماهانه در تولید تختال و یک رکورد ماهانه در تولید آهن اسفنجی، بخشی از کاهش تولید جبران شد. رکوردشکنی‌های مذکور در تولید تختال باعث شد ۳۸ هزار تن بالاتر از ظرفیت اسمی تولید کنیم و به‌تبع آن ۱۷ هزار تن رکورد قبلی سالانه که یک‌میلیون و ۵۲۱ هزار تن بود را ارتقا بخشیم.در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۱۰ هزار تن به دلیل کمبود برق در فولادسازی و ۲۶۰ هزار تن آهن اسفنجی در واحد احیا مستقیم به دلیل کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان از دست رفت. بااین‌حال آمارهای تولید نشان می‌دهد که همکاران واحد بهره‌برداری به‌خوبی از عهده وظایف خود برآمده‌اند.

عوامل دستیابی به رکورد سالانه تولید تختال

در سال ۱۴۰۱ با توجه به وخیم شدن وضعیت تأمین برق به‌ویژه در تابستان، پارامترهایی را برای افزایش میزان تولید انتخاب کردیم تا با حداقل توقف مواجه شویم. به‌طور مثال یکی از عوامل اصلی افزایش تولید، اجرای طرح جمع‌آوری سرباره گرم فولادسازی بود که از سوی یکی از همکاران پیشنهاد شد و این موضوع عامل مهمی بود که به کاهش توقف ناشی از جمع‌آوری سرباره انجامید. دیگر عامل مهم پروژه کاهش مصرف قراضه بود که در سال‌های قبل تعریف شد. با اجرای دو پروژه یادشده توانستیم زمان تخلیه تا تخلیه کوره را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهیم و تعداد ذوب بیشتری را از کوره بگیریم تا با ثبت رکوردهای روزانه و ماهانه، درنهایت به رکورد سالانه دست پیدا کنیم.

 عوامل ثبت رکورد کیفی در واحد احیا مستقیم

هنگامی‌که در احیا مستقیم قصد افزایش کیفیت را داشته باشیم، باید در تنظیمات تولید دقت زیادی به خرج دهیم. البته ممکن است اندکی کاهش تناژ تولید رخ دهد اما با افزایش کیفیت آهن اسفنجی می‌توان به فولادسازی در جهت افزایش تولید کمک کرد و با افزایش متالیزاسیون آهن اسفنجی می‌توان کمک زیادی به افزایش تولید در فولادسازی داشت.واحدهای احیا مستقیم و فولادسازی دست‌به‌دست هم دادند تا در اسفندماه به بالاترین میزان تولید برسیم. در اسفندماه سال ۱۴۰۱ که ۲۹ روز کاری بود، توانستیم به تولید ۱۵۳ هزار تن تختال دست‌یابیم. این در حالی است که فروردین‌ماه همان سال با ۳۱ روز کاری، ۱۵۰ هزار تن تختال تولید کردیم. این یعنی می‌توانیم در همین بازه زمانی یعنی ۳۱ روز کاری در یک ماه، بیش از ۱۶۰ هزار تن تختال تولید کنیم و بیشترین میزان تولید ماهانه شرکت ثبت شود. درصورتی‌که توقفات تولید و محدودیت‌های برق و گاز به میزان سال ۱۴۰۱ باشند، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در سال ۱۴۰۲، یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار تن تختال تولید کنیم.