گل‌گهر؛ بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره و گندله کشور
گل‌گهر؛ بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره و گندله کشور
اخبار ملل: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره و گندله کشور در طول سال‌های گذشته توانسته سهم عظیم و اثرگذاری در بهبود و توسعه منطقه سیرجان و کرمان ایفا کند.

عملکرد نه ماهه «کگل»

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در سومین فصل سوم سال مالی به ازای هر سهم ۱۴ تومان محقق کرده است و سهم این شرکت در دو فصل گذشته به ترتیب ۵ و ۱۳ تومان سود بوده است البته سود ۹ ماهه امسال کاهش ۵۸ درصدی این شرکت نسبت به دوره مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.گل‌گهر در سه فصل ابتدایی امسال به ترتیب فروش های ۸,۹۹۸ و ۹,۳۵۶ و ۱۱,۲۸۹ میلیارد تومانی را بر روی کدال نشان داده است و فروش ۲۹,۶۴۳ میلیارد تومانی امسال نشانگر کاهش ۱۸ درصدی نسبت به میاندوره مشابه سال گذشته است.این شرکت در شش ماهه سال جاری حاشیه سود برابر ۳۰% را داشته است که در فصل سوم به ۲۲% رسیده است. لازم به یادآوری است که حاشیه سود سال مالی گذشته برای گل‌گهر برابر ۴۷% بوده است؛ همچنین سود عملیاتی شرکت در سه فصل ابتدایی ۳,۰۷۴ و ۱,۳۲۳ و ۱,۷۶۹ میلیارد تومان ثبت شده است که نشان می‌دهد سودعملیاتی ۶,۱۶۶ میلیارد تومان در ۹ ماهه امسال، کاهش ۶۳ درصدی نسبت به میاندوره مشابه سال گذشته داشته است.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در نهمین ماه سال مالی فروشی برابر ۳,۲۷۶ میلیارد تومان رقم زد و فروش نه ماهه امسال برای شرکت با کاهش ۱۴% نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شد. در این ماه مقدار فروش محصولات شرکت ۱,۱۵۸ هزار تن ثبت شده و متوسط فروش هر ماه سال مالی گذشته عدد ۱,۲۵۱ هزار تن بوده است. تولید گل‌گهر در این ماه ۵۷۷ هزار تن محصول بوده است و در سال گذشته متوسط تولیدات شرکت برابر ۱,۲۹۱ هزار تن بود. لازم به یادآوری است که نرخ فروش این شرکت در ماه مورد گزارش برابر ۲۸,۵۶۱ ریال و فروش شرکت در سال گذشته به طور متوسط بر نرخ های ۳۶,۱۶۳ ریالی استوار بوده است.

خلق ارزش به روش گل‌گهر

گل‌گهر را می توان یکی از شرکت های پیشتاز در بکارگیری ابزارهای مالی دانست چرا که تاکنون بیش از ۸هزار میلیارد تومان از بازار بدهی تامین مالی کرده؛ اقدامی که منجر به پیشبرد اهداف توسعه ای این شرکت بوده است.از طرفی گل‌گهر به جای عرضه گسترده سهام برای تامین مالی با توثیق دارایی های خود هم از بازار سهام حمایت های لازم را می کند و هم شرایط لازم را برای بهره مندی سرمایه گذاران خرد فراهم کرده و هم با تامین منابع لازم برای پیشبرد طرح های توسعه ای در راستای افزایش بیش از پیش حقوق سهامداران خود تلاش می کند.

حرکت گل‌گهر به سمت معدنکاری سبز

این شرکت اخیرا تفاهم نامه دستیابی به دانش فنی معدنکاری سبز و تولید فولاد سبز را با ایمیدرو و شرکت های بزرگ زنجیره تولید فولاد کشور امضاء کرده است. از اهداف این تفاهم نامه همکاری جهت تعریف و اجرای پروژه های پژوهشی کاربردی و احداث واحد نیمه صنعتی برای تولید فولاد سبز است. با رویکرد شرکت گل گهر در معدنکاری سبز ، این شرکت در زمینه کاهش مخاطرات زیست محیطی فعالیت های معدنی و همچنین توجه به کاهش استفاده از منابع انرژی تجدید ناپذیر در فرآیندهای تولیدی، پروژه های تحقیقاتی و اجرایی متعددی در این زمینه تعریف کرده است.همچنین در حال حاضر کارخانه های بازیابی آب جهت کاهش اتلاف منابع و بازچرخانی آب و همچنین پروژه سولفورزدایی از کارخانه گندله‌سازی و تولید کود شیمیایی و نیز پروژه نیروگاه خورشیدی ۴۰ مگاواتی جهت تولید برق پاک و مصرف آن در فرآیندها در گل گهر در حال اجرا می باشد.

رونمایی از خط تولید انبوه دامپتراک ۶۰تنی ایرانی به همت گل‌‌‌گهر

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در زمینه کوشش برای حمایت از تولید داخل و خودکفایی در محصولات استراتژیک کار تحقیقاتی فشرده‌‌‌ای را برای بومی‌‌‌سازی ماشین‌آلات و قطعات در دست انجام دارد.با اجرای این پروژه صرفه‌‌‌جویی ارزی قابل‌توجهی برای کشور صورت می‌گیرد چنان که در نمونه خارجی قیمت هر دستگاه ۶۰۰‌هزار یورو است اما برای ساخت نمونه داخلی ۲۰۰‌هزار یورو اختصاص یافته که از صرفه‌جویی ۴۰۰‌هزار یورویی در هر دستگاه حکایت دارد. این دستگاه بر اساس دستورالعمل‌‌‌های وزارت صمت ۵۰‌درصد داخلی‌‌‌سازی شده است و فقط قطعاتی که تولید آنها مزیت رقابتی ندارد برون‌‌‌سپاری شده است. با تولید انبوه این ماشین، بخش اعظمی از قطعات آن به دلیل افزایش مصرف توجیه‌‌‌پذیر خواهد بود و امکان ارتقای ‌درصد داخلی‌‌‌سازی آن شکل می‌گیرد. پیش از این نمونه اولیه دستگاه دامپتراک ۶۰ تنی تولید شده بود که پس از سه‌هزار ساعت کار و بررسی‌‌‌های فنی و اصلاحیه‌‌‌های لازم خط تولید انبوه این محصول آغاز به کار کرده است. این تنها اقدام شرکت گل‌گهر در زمینه بومی‌‌‌سازی به شمار نمی‌رود، چرا که این شرکت با داخلی‌‌‌سازی ۹۰‌هزار قطعه سالانه ۲۵۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی را برای کشور به ارمغان آورده است.  شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در بخش نمایشگاهی این رویداد هم با دایر کردن غرفه مشترک با شرکت‌های جهان فولاد و توسعه آهن و فولاد گل‌‌‌گهر، حضوری فعال دارد و پذیرای کارشناسان و مدیران شرکت‌های صنعتی و دانش‌بنیان‌‌‌هاست.

نگاه ویژه گل‌گهر به ارتقا و توسعه حمل و نقل در منطقه

گل‌گهر با رويكرد توسعه زيرساخت‌ها و تعريف چشم‌انداز ۱۴۰۴ اقدامات متعددی را به منظور ارتقاي حمل‌ونقل و كاهش هزينه‌هاي آن در دستور كار قرار داده است. از این اقدامات می‌توان به تجهيز ناوگان حمل‌ونقل ريلي؛ شامل ۷۱۴ دستگاه واگن، ۱۳ دستگاه لکوموتیو، تجهیز ناوگان جاده‌اي؛ شامل ۳۰۰ دستگاه تریلر، ۱۵۰ دستگاه کامیون ده‌چرخ، ۲۴ دستگاه لودر و ۸ دستگاه بیل مکانیکی در قالب تاسيس شركت حمل‌ونقل تركيبي گهرترابر اشاره کرد.همچنین ايجاد و توسعه حمل‌ونقل پيوسته بين شركت‌هاي منطقه گل گهر، از جمله نوار نقاله هفت كيلومتري تا شركت جهان فولاد، دو كيلومتري تا شركت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر و احداث سنگ‌شكن در مبدا يكي از معادن مجاور و انتقال سنگ‌آهن دانه‌بندي از طريق نوار نقاله به گل‌گهر به طول چهار كيلومتر از دیگر اقدامات شرکت گل‌گهر در حوزه توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل به شمار می‌آید. این شرکت اقدام به ایجاد پایانه انباشت و برداشت (شانتینگ‌یارد) در منطقه گل‌گهر کرده است، با هدف توسعه زیرساخت بخش حمل ریلی و امکان دسترسی شرکت‌های منطقه به خطوط ریلی این شرایط فراهم شده است.

این پروژه با ایجاد ۷۲ کیلومتر خط ریل شامل ۲۹ خط و ۶ انشعاب، به‌زودی تمامی شرکت‌های منطقه را به این شبکه وصل خواهد كرد. این شرکت همچنین با هدف ایجاد شرايط رفاهي، انسجام و ساماندهي شركت‌هاي حمل‌ونقل و رانندگان اقدام به ایجاد پايانه موقت حمل جاده‌اي و شهرك حمل‌ونقل در منطقه گل‌گهر کرده است.به سرمايه‌گذاري و ايجاد پايانه ريلي به صورت لوپ است و این اقدام مزايايي همچون؛ قبول قطارهاي اعزامي بدون محدوديت تعداد واگن برای بارگيري در پايانه ريلي جديد، سهولت در تردد و مانور قطارها و همچنین مشاركت در طرح ساخت اسكله با قابليت پهلوگيري كشتي‌هاي با ظرفيت بالا، از دیگر اقدامات مهم و پروژه‌های در‌ دست اقدام شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر برای بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل محسوب می‌شود.

گل گهر و مسئولیت اجتماعی

گل گهر در میان بنگاه های اقتصادی، توسعه پروژه های مربوط به مسئولیت های اجتماعی را در اولویت قرار داده تا بتواند نتیجه آن را در بهره وری مشاهده کند. پروژه هایی همچون ساخت بیمارستان تخصصی، پروژه فاضلاب شهری سیرجان، پروژه راه آهن سیرجان به کرمان و پروژه سولفورزدایی ازجمله این پروژه ها هستند.این اقدامات در حوزه های زیرساختی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و … نیز قابل رویت است و نشان می دهد، این مجموعه در کنار افزایش فعالیت های خود زنجیره ارزش فولاد به دنبال رشد فرهنگی و اجتماعی در منطقه است.

اصلی ترین پروژه گل گهر در حوزه مسئولیت های اجتماعی که نقش مهمی هم در توسعه اقتصادی منطقه ایفا می کند، اجرای پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران بود که گل گهر نقش پررنگی در آن داشت. اما در بخش ورزشی نیز حضور گل گهر در لیگ برتر است که با حمایت های این مجموعه توانسته جایگاه خوبی را در حوزه ورزش فوتبال از آن خود کند.در کنار این موضوع تشکیل تیم های مختلف در دیگر رشته های ورزشی یا میزبانی از جشنواره اسب عربی از دیگر اتفاقات مهمی است که باید بانی آن را شرکت گل گهر دانست.  در بخش فرهنگی نیز با برگزاری و ایجاد منظومه فرهنگی گل گهرو راه اندازی جشنواره های مختلف فرهنگی در کنار برگزاری کلاس ها و مسابقات مختلف از جمله کتابخوانی، این مجموعه در تلاش است تا سطح فرهنگی منطقه با رشد همراه شود. در حوزه رسانه هم چاپ و انتشار ۸ نشریه در محورهای مختلف در گل گهر صورت می گیرد.