نگاهی به کارنامه درخشان «گهر زمین» در سال ۱۴۰۱
نگاهی به کارنامه درخشان «گهر زمین» در سال ۱۴۰۱
اخبار ملل: شرکت سنگ آهن گهر زمین از جمله معدود شرکت‌های سنگ آهنی و معدنی است که در یک سال اخیر موفق شده درآمدزایی و سودآوری بالاتری در مقایسه با سال قبل داشته باشد؛ در حالی که بسیاری از شرکت‌های هم‌گروه آن با افت سودسازی مواجه شده‌اند.

این موفقیت به دلیل فروش مناسب در بازار داخل و تداوم صادرات با وجود تحریم‌هاست و از سوی دیگر، نرخ فروش محصولات شرکت از ۸ درصد شمش فولاد خوزستان به ۸.۹ درصد افزایش یافته که در نوع خود اقدام قابل توجهی به شمار می‌رود و شتاب درآمدزایی را بیش از پیش کرده و همین موضوع سبب شده تا از سایر شرکت‌های هم‌گروه خود فاصله بگیرد.

عملکرد ۱۱ ماهه «کگهر»

درآمد ماهانه ای که “کگهر” در آذرماه از فروش محصولات شناسایی کرد نسبت به میانگین درآمدی در ۱۱ ماه گذشته ۶۸ درصد افزایش پیدا کرد، درآمد تجمیعی که ” کگهر ” در پایان سال مالی از فروش محصولات داخلی خود شناسایی کرد در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش درآمد را تجربه کرد. شرکت سنگ آهن گهرزمین در نهمین ماه سپری شده از سال جاری (منتهی به اسفندماه ۱۴۰۱) مقدار فروش محصولات خود را یک میلیون و ۴۸۰ هزارتن در سامانه کدال به ثبت رساند، مقدار فروش تجمیعی شرکت ایران خودرو دیزل تا پایان آذرماه سال جاری ۱۳ میلیون و ۲۶۰ هزارتن بود، “کگهر” از فروش محصولات در این بازه زمانی ۳۰ هزار و ۵۹ میلیارد تومان درآمدزایی را به همراه داشت.

میزان درآمدی که سنگ آهن گهرزمین در آذرماه از فروش یک میلیون و ۴۷۹ هزار و ۹۲۶ تن محصول خود به ثبت رساند برابر با ۳ هزار و ۹۸۹ میلیارد تومان بود، “کگهر” در ۱۲ ماه گذشته به میانگین مقدار فروش یک میلیون و ۴۷۳ هزارتن در هر ماه رسید، گفتنی است که در آذرماه مقدار فروش این شرکت سنگ آهنی نسبت به میانگین ماهانه در ۱۱ ماه گذشته ۳۸ درصد افزایش را تجربه کرد. مقدار فروش ماهانه “کگهر” در آذرماه سال گذشته یک میلیون و ۵۵۱ هزار تن به ثبت رسید اما؛ در آذر ماه ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته کمی کاهش را تجربه کرد. درآمد ماهانه ای که “کگهر” در آذرماه از فروش محصولات شناسایی کرد نسبت به میانگین درآمدی در ۱۱ ماه گذشته ۶۸ درصد افزایش پیدا کرد، درآمد تجمیعی که ” کگهر ” در پایان سال مالی از فروش محصولات داخلی خود شناسایی کرد در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش درآمد را تجربه کرد. عنوان درآمدزاترین محصول ” کگهر ” در آذرماه سال جاری «گندله بورس کالا» با یک هزار و ۵۳۱ میلیارد تومان تعلق گرفت، مقدار فروش این محصول در رینگ معاملاتی بورس کالا برابر با ۵۶۸ هزار و ۹۰۵ تن بود که در مقایسه با ابان ماه رشد را تجربه کرد و همچنین نرخ فروش این محصول در نهمین ماه سال جاری برابر با ۲ میلیون و ۶۹۱ هزار تومان اعلام کرد.

محصولات دیگری که توسط شرکت سنگ آهن گهر زمین به فروش رسید عبارت است از گندله صادراتی، کنسانتره و کلوخه سنگ آهن که دراین بین «کنسانتره در بورس کالا» با کسب درآمد یک هزار و ۳۵۲ میلیارد تومانی بیشترین درآمدزایی را به همراه داشت. “کگهر” در آذر ماه و همزمان با پایان سال مالی، روند صعودی تولید خود که از مرداد ماه شروع شده بود را ادامه داد، همچنین روند فروش شرکت از مهر ماه صعودی بود. باید گفت تولید و به تبع آن فروش شرکت سنگ آهن گوهر زمین با رشد همراه بوده است. با این تفاصیر علی رغم عملکرد ضعیف در پاییز و تابستان “کگهر” توانست عملکرد بد دو فصل یادشده را در آذرماه جبران کند تا سال مالی را به خوبی پایان دهد.

کسب رکوردهای پیاپی در گهرزمین

این شرکت در تولید کنسانتره و سنگ آهن دانه بندی در آذرماه و دیماه سال جاری رکورد زد. در پایان سال مالی منتهی به آذر ۱۴۰۱، واحد فرآوری گهرزمین موفق شد رکورد تولید کنسانتره و سنگ آهن دانه بندی شده را طی سال مالی ۱۴۰۱ نسبت به کل دوره های مشابه کسب نماید و با تولید ۶،۴۱۲،۸۰۹ تن کنسانتره و ۹،۶۶۴،۷۶۷ تن سنگ آهن دانه بندی شده، جهشی ۳۱ درصدی در تولید کنسانتره و ۲۵ درصدی در تولید سنگ آهن دانه بندی نسبت به سال مالی گذشته را به ثبت برساند.در دی ماه ۱۴۰۱ نیز رکورد ماهانه تولید کنسانتره برای سومین بار در سال جاری شکسته شد و این واحد توانست به رکوردی دیگر در تولید ۶۰۷،۴۵۴ تن کنسانتره دست یابد.واحد فرآوری این شرکت قصد دارد در سال مالی منتهی به آذرماه ۱۴۰۲ با انجام اصلاحاتی روی خطوط تولید و اجرای برنامه نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)، تولید کنسانتره خود را به ۷ میلیون تن رسانده و در بخش سنگ شکنی نیز ۱۰ میلیون تن تولید داشته باشد.

اخذ استاندارد محصول کنسانتره و گندله برای اولین بار در کشور

امروزه تعهد هر سازمان به استاندارد‌های کیفیت، مهمترین رکن در بقای آن محسوب می‌شود. در این راستا به منظور صادرات و واردات محصولات صنعتی، کشورهای صادرکننده ملزم به رعایت و اجرای قوانین و مقررات کشورهای خریدار بوده که دریافت گواهی محصول، یکی از معروف‌ترین آن‌ها برای رعایت این قوانین می‌باشد. منظور از استاندارد محصول، حفظ یکنواختی محصول فروخته شده یا به عبارت دیگر، ارائه‌ی مشخصات یکسان برای یک کالا است.محصولاتی که برای آنها استاندارد محصول اخذ می گردد، بدلیل ثبات در مشخصه های کمی و کیفی، مشتریان را جذب می کند. در واقع هنگامی که یک محصول خاص در بازارهای داخلی و خارجی، به شکلی پایدار در دسترس باشد، به یک برند تبدیل شده که موجب اعتماد مصرف‌کننده می شود. این امر، برندسازی محصول را تقویت کرده و در صورت حفظ ثبات کیفیت، محصول به یک برند بین المللی تبدیل می شود.با اخذ استاندارد محصول برای کنسانتره و گندله تولیدی، کلیه مشتریان داخل و خارج کشور از کیفیت محصول اطمینان حاصل می نمایند که این امر برای اولین بار در صنایع معدنی کشور توسط واحد آزمایشگاه و کنترل کیفیت شرکت گهرزمین با همکاری  واحد فروش از مرجع صدور گواهینامه بین المللی Forefront Certification از کشور انگلستان اخذ شده است.

از دیگر مزایای اخذ گواهی استاندارد محصول به موارد ذیل اشاره نمود:

حضور در بازارهای جهانی، صادرات کالا، افزایش فروش و رضایت هر چه بیشتر مصرف کنندگان؛

ایجاد اطمینان خاطر برای مدیریت شرکت از نظر انطباق کلیه مشخصات کیفی (فیزیکی و شیمیایی) محصول تولیدی در مقایسه با مقررات تعیین شده توسط اتحادیه اروپا و استاندارد مرجع سازمان تجارت جهانی؛

درج آرم و لوگوی انطباق محصول  مراجع صدور گواهی بر روی اسناد محصولات به منظور تضمین کیفیت محصول به همه مشتریان داخل و خارج کشور و بازاریابی و تبلیغات وسیع بین‌المللی

برندسازی محصول در «گهرزمین »کلید خورد

سنگ آهن گهرزمین برای اولین بار در کشور برای کنسانتره و گندله تولیدی خود استانداردهای لازم را از انگلستان اخذ کرده است که خود گامی مهم در برندسازی محصولات معدنی و افزایش صادرات است که در نهایت میزان درآمدهای این شرکت از مسیر فروش محصول را افزایش دهد.اخذ استانداردهای لازم برای محصولات از الزاماتی است که بازار جهانی بر آن تاکید دارد تا محصول با شناسنامه کامل به خریدار فروخته شود.درواقع این موضوع از یک سو باعث افزایش اطمینان خریدار شده و از سویی دیگر باعث می شود تا تولید کننده به دنبال افزایش کیفیت در محصول تولید خود باشد. درواقع این موضوع می تواند توان رقابتی در بین تولیدکنندگان را هم افزایش دهد. حالا برای اولین بار در کشور شرکت معدنی گهرزمین برای دو محصول کنسانتره و گندله خود موفق به اخذ استاندارد محصول شده است.درواقع گواهی محصول یکی از معروف ترین استانداردهای موجود است که منجر به حفظ یکنواختی محصول می شود. این موضوع برای گهر زمین آن هم برای اولین بار می تواند یک فرصت طلایی برای حضور در بازارهای صادراتی باشد.از سویی دیگر این گواهی می تواند حضور گهر زمین در بازارهای داخلی را هم افزایش داده و توان رقابتی آن را بالا ببرد.اما اگر بخواهیم از نگاه صادراتی به بررسی این موضوع بپردازیم، باید گفت در شرایط تحریمی ورود به بازارهای صادراتی و حفظ آن کار بسیار دشواری است.

در واقع در چنین شرایطی حفظ بازار از ورود به بازارهای مختلف بسیار مهم تر است، زیرا تحرک رقبا در بازارهای منطقه به ویژه در یک سال اخیر بسیار افزایش پیدا کرده است. در نتیجه عرضه محصولی استاندارد و با کیفیت می تواند برای یک مجموعه فاکتوری جهت افزایش صادرات محسوب شود که حالا گهرزمین در این زمینه توانسته به موفقیتی دست پیدا کند که گامی مهم در راستای برند سازی است. درواقع گهر زمین با افزایش کیفیت محصول خود و اخذ استاندارد محصول کنسانتره و گندله به سمت ثبت برند خود در بازارهای جهانی پیش می رود که می تواند دستاوردی مهم برای صادرات زنجیره ارزش فولاد باشد.گهرزمین با بررسی های دقیق و کارشناسی و تمرکز بر افزایش کیفیت محصول تولیدی دارد تا بتواند مشکل برند سازی در بخش معدن را حل کند. شاید در سال های اخیر عدم توجه به برندسازی در بخش معدن باعث شد تا سهم صادراتی چندان توسعه پیدا نکند، حالا گهر زمین پاشنه آشیل این موضوع را پیدا کرده و به سراغ تقویت برند خود رفته است.اخذ استاندارد محصول برای کنسانتره و گندله تولیدی، کلیه مشتریان داخل و خارج کشور از کیفیت محصول اطمینان حاصل می نمایند که این امر برای اولین بار در صنایع معدنی کشور توسط واحد آزمایشگاه و کنترل کیفیت شرکت گهرزمین با همکاری واحد فروش از مرجع صدور گواهینامه بین المللی Forefront Certification از کشور انگلستان اخذ شده است. با اخذ این گواهی، مشتریان نیز از یکنواختی کیفیت محصول مطمئن خواهند بود و می توانند برای تولید خود براساس کیفیت موجود برنامه ریزی داشته باشند. درواقع استفاده از محصولی با این کیفیت در ادامه تولید محصول نهایی با کیفیت بالاتری را تضمین می کند که نتیجه خود را در افزایش فروش صادراتی و ارزآوری نشان می دهد.در پی چنین اتفاقی گهر زمین می تواند اهداف خود در بخش فروش و درآمدزایی افزایش دهد. این اتفاق برای سهامداران هم خوشایند خواهد بود زیرا با افزایش فروش میزان سوددهی هم بیشتر می شود و گهرزمین در این راستا می تواند سایر اهداف توسعه ای خود را محقق کند.