عملکرد مجتمع فولاد خراسان، بزرگ‌ترین مجتمع فولادسازی شرق کشور در سال ۱۴۰۱
عملکرد مجتمع فولاد خراسان، بزرگ‌ترین مجتمع فولادسازی شرق کشور در سال ۱۴۰۱
اخبار ملل: مجتمع فولاد خراسان بیش از ۶ درصد از سهم تولید میلگرد، ۵ درصد سهم تولید بلوم و بیلت و ۳ درصد از سهم تولید آهن اسفنجی در کشور را در اختیار دارد و در سال گذشته یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گندله را با وجود توقف بیش از ۱۳۵ روز تولید در این واحد به ثبت رسانده است.

این مجتمع به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع فولادسازی در شرق کشور، علی‌رغم چالش‌های تأمین انرژی صنایع، در رشد تولید و تناژ فروش نیز عملکرد بسیار موفقی داشته است.

عملکرد ۹ ماهه «فخاس»

بررسی عملکرد مجتمع فولاد خراسان (نماد بورسی فخاس) نشان می‌دهد که درآمد فروش این شرکت در ۹ ماهه نخست سال جاری با رشد ۲۱٫۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۹۳۸۳ میلیارد تومان رسیده است.فروش محصولات فولاد خراسان با ثبت رقم ۹۴ هزار میلیارد ریالی در ۹ ماه نخست امسال ۱۴۰۱، شاهد رشد چشم‌گیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بود. رشد ۱۶ درصدی فروش محصولات فولاد خراسان ظرف ۹ ماه منتهی به آذر ماه ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه  سال گذشته رقم ۸۱ هزار میلیارد ریال را به ثبت رسانده است. ضمن آن که رشد درآمدی ۹ماهه فولاد خراسان،  از ده ماه پارسال نیز سبقت گرفته است. نکته قابل توجه این است که رشد درآمدی شرکت مجتمع فولاد خراسان، تنها از مزیت قیمتی نسبت به سال گذشته ناشی نمی شود، بلکه شرکت با ۴۰۱هزار تن فروش محصول نهایی و۳۵۵هزار تن ارسال شمش فولادی از درِ کارخانه، به ترتیب ۱۲ و ۱۱ درصد رشد تناژ را در عرضه و فروش محصولات خود به بازار نسبت به ۹ ماه سال ۱۴۰۰ رقم زده است. در مدت مشابه سال گذشته ارسال محصولات نهایی  ۳۵۷هزار تن  و تناژ ارسال شمش این کارخانه ۲۱۲ هزار تن بوده است. این شرکت در ارسال کل محصولات تولیدی شامل آهن اسفنجی، میلگرد و شمش در ۹ ماه امسال، تناژ ۶۵۰ هزار تن را به ثبت رسانده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸ درصد را نشان می‌دهد.

شرکت مجتمع فولاد خراسان در سال ۱۴۰۱ در تمام زنجیره تولیدی خود شاهد رشد چشم گیر بوده است، تأمین به موقع مواد اولیه و برنامه ریزی و فرصت سازی از توقف های اجباری برای اجرای تعمیرات اصولی از دلایل توفیق این مجتمع بود. از آغاز سال جاری این شرکت در کارخانه گندله سازی شاهد بیش ترین رشد تولید بود و با ۳۲ درصد رشد نسبت به سال گذشته، بیش از یک میلیون و ۲۷۷۰ تن گندله تولید شد. تا نیمه مهر امسال همچنین در ناحیه «احیا مستقیم» با ۸ درصد افزایش تولید به تناژ بیش از ۶۹۹ هزار و ۴۰۰ تن تولید دست یافتند و در همین مدت با تولید بیش از ۵۰۹ هزار و ۲۰۰ تن شمش فولادی و ۳۳۴ هزار و ۵۰۰ تن محصول نهایی، به ترتیب شاهد رشد ۱۰ و ۱۱ درصدی میزان تولید در نواحی «فولادسازی» و «نورد» نسبت به مدت مشابه پارسال بودند. «تمرکز بر فروش داخلی به علت اخذ عوارض فروش صادراتی محصولات» و «بازاریابی در حوزه میلگرد» دو عامل توفیق شرکت در حوزه فروش بوده است.

افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق‌العاده

شرکت مجتمع فولاد خراسان در مجمع عمومی فوق‌العاده در آذر ماه افزایش سرمایه از ۱۱ هزار و ۹۰۰ به ۲۳ هزار میلیارد ریال را به تصویب رساند.  این افزایش سرمایه در راستای سرمایه گذاری بیشتر در پروژه‌های در دست اجرا و هم چنین کاهش وابستگی به اخذ تسهیلات از شبکه بانکی برای تامین منابع مالی سرمایه‌گذاری‌ها بود.

بازنگری جامع طبقه‌بندی مشاغل و پست‌های سازمانی

فولاد خراسان سعی در بازنگری جامع طرح ارزیابی و طبق‌بندی تمامی مشاغل و پست‌های سازمانی دارد که امکان ترفیع و ارتقای ٢۵۶٠ نفر در کلیه مشاغل، اعم از کارکنان مجتمع و پیمانکاران مجتمع فولاد خراسان را فراهم می‌سازد.این طرح بنیادین که متضمن بهینه سازی نظام حقوق و دستمزد و دستیابی به جدول مزد مطلوب و مناسب با شرایط شرکت می‌باشد، آغاز شده و سبب بهسازی نظام دستمزدی موجود و ارتقای آن متناسب با بلوغ سازمانی و جایگاه کنونی تولید این شرکت خواهد شد.جبران عادلانه خدمت هم برای کارکنان متعهد و توانمند شرکت و هم برای پرسنل خدوم پیمانکار، ارتقای بیش از پیش انگیزه کارکنان، بهینه ساختن سرفصل‌های حقوق، تطبیق کارکنان در مناسب‌ترین سطح شغلی و پیش‌بینی نظام صحیح و کارآمد برای ترفیع تلاش‌گران متعهد، کاردان و جهادگر بزرگ‌ترین قطب صنعت فولاد شرق کشور، از پیامدهای مثبت اکنون و آینده اجرای طرح خواهد بود.

عملیات اجرایی تکمیل شبکه و‌ تصفیه فاضلاب شهر نیشابور

عملیات اجرایی فاز اول تکمیل شبکه و‌ تصفیه فاضلاب شهر نیشابور با کمک «شرکت مجتمع فولاد خراسان» در این شهر آغاز شده است.تکمیل شبکه فاضلاب شهری با هدف ارتقای دسترسی شهروندان به تاسیسات بهداشتی، جمع‌آوری بهینه پساب و کمک به کاهش مصرف سالانه ۱۴ میلیون مترمکعبی آب از طریق احداث‌ تصفیه‌خانه‌ای پیشرفته و بازچرخانی آب در سیکل مصرف از پیامدهای ارزشمند انجام شده است.شرکت مجتمع فولا‌‌دخراسان در این پروژه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.

اجرای بزرگترین مخزن ذخیره و بازچرخانی پساب در فولاد خراسان

عملیات خاکی پروژه «احداث مخزن ذخیره و بازچرخانی» پساب با ظرفیت ۳۵۰هزار متر مکعب، با هدف مدیریت بهینه مصرف آب در شرکت مجتمع فولاد خراسان به اتمام رسید. با اجرای فاز نخست پروژه این مخزن ۳۵۰هزار متر مکعبی، عملیات عایق کاری و تکمیل پروژه آغاز شده است تا علاوه بر امکان تصفیه و بازچزخانی پساب صنعتی، یکی از حلقه های مکمل پروژه تصفیه پساب شهری نیشابور نیز پیشاپیش فراهم شود. با اجرای این استخر ذخیره آب که در صنایع استان سابقه نداشته است، امکان ذخیره، تصفیه و بازچرخانی روزانه بیش از ۳۰۰۰ متر مکعب پساب در داخل سایت صنعتی بدون در نظر گرفتن پساب حاصل از اجرای سیستم فاضلاب شهری نیشابور و نیز جمع آوری آب های سطحی فراهم می شود.