تحول در حوزه پسماند و نظافت شهری در دستور کار شهرداری تهران / خروج ۱۰۳ حلقه چاه از رده برای جلوگیری از فرونشست زمین
تحول در حوزه پسماند و نظافت شهری در دستور کار شهرداری تهران / خروج ۱۰۳ حلقه چاه از رده برای جلوگیری از فرونشست زمین
ایران نیوز 24: معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از ایجاد تحول و تغییر شیوه در حوزه پسماند و نظافت شهری در آینده نزدیک با استفاده از نظرات کارشناسان خبره این حوزه ، خبر داد.

حسین نظری که به همراه برخی مدیران این معاونت در نشست هجدهمین نمایشگاه حمل و نقل، عمران و خدمات شهری شهر هوشمند، مدیریت جامع شهری ماشین آلات و صنایع وابسته در نمایشگاه شهر آفتاب ، سخن می گفت ، از بازگشت اغلب سطل های جمع آوری شده زباله تهران به مناطق مختلف بعد از فروکش کردن اغتشاشات و اصلاح رویه ها در مدیریت پسماند در پایتخت خبر داد و درباره طرح جدید مدیریت شهری برای تغییر شیوه رفت و روب و نظافت شهر، گفت: هنوز این طرح نهایی نشده و در حوزه رفت و روب و نظافت شهر تلاش برای این تحول را در دستور کار قرار داده‌ایم و در حال حاضر مشغول جمع‌آوری نظرات تخصصی هستیم.

نظری با اشاره به تقویت در نگهداشت و تنظیف شهر، یادآور شد: برخی مشکلات در این زمینه شامل مشکلات قراردادی وجود دارد. علاوه بر این خلاقیت و نوآوری هایی در این حوزه قابل انجام است که مورد توجه قرار خواهد گرفت.وی با اشاره به موضوع موش در برخی جوی های شهر، گفت: سازمان مدیریت پسماند برنامه خود را ارائه کرده و هزینه بسیاری در این زمینه شده اما هنوز نتیجه ای که مردم احساس کنند، حاصل نشده است.معاون شهردار تهران گفت: انواع سموم شیمیایی و گیاهی در حال تست است اما شهر در دوره هایی نوسازی شده و به دلیل همین نوسازی توجهی به این موضوع نشده و حفره هایی که استعداد تولید موش را ایجاد کرده، تعداد آنها را افزایش داده است. باید محیط هایی که منجر به تکثیر موش ها می شود، از بین برود و در این زمینه برنامه ریزی لازم صورت بگیرد.

نظری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با مدیریت مصرف آب در سطح شهر تهران گفت: در بهره برداری از آب در کشور نگاه مناسبی وجود ندارد و در بخش قابل استفاده از آب غیر شرب نیز شاهد هستیم که از آب شرب استفاده می شود. در استفاده از چاه ها، موضوع فرونشست ها مورد توجه قرار می گیرد. آب مورد نیاز فضای سبز با هماهنگی وزارت نیرو پسآبی است که تصفیه می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.وی افزود: در همین راستا کاشت چمن را ممنوع اعلام کرده ایم و به سمت نگهداشت چمن موجود رفته ایم و در صورت از بین رفتن چمن، احیا صورت نمی گیرد و درخت جایگزین می شود. در زمینه فرونشست، شاهد این هستیم که برخی آبهای بالادست شهر تهران به صورت مدیریت نشده از سطح رودخانه ها عبور می کنند و باید برنامه ریزی شود که این آب به لایه های زمین منتقل شود و از شهر خارج نشود.

نظری با بیان اینکه نقاط پر ریسک از لحاظ آب گرفتگی شناسایی شده اند، خاطرنشان کرد: لایروبی انهار به گونه ای نیست که طرحی را امروز آغاز کنیم و در مدتی کوتاه به اتمام برسد بلکه باید این طرح به صورت مداوم اجرا و موانع موجود در محل عبور آب برطرف شود. در استقبال از مهر برنامه مفصلی را داشتیم و استقبال از پاییز و برف را نیز در برنامه ریزی ها لحاظ کردیم. در صورت بروز مشکل با صبوری و پشتکاری مسائل را دنبال خواهیم کرد. وی در پایان متذکر شد: وقفه برگزاری نمایشگاه در مجموعه شهر آفتاب نباید ادامه پیدا کند و باید به دلیل مشکلاتی که برای شهروندان در اطراف مجموعه سئول ایجاد می‌شود را کم کنیم و این امر با انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به مجموعه شهر آفتاب انجام خواهد شد.

استفاده از از پساب برای آبیاری فضای سبز به جای آب‌های زیرزمینی

معاون خدمات شهری شهرداری تهران همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص بهره‌گیری از منابع آبی جهت آبیاری فضای سبز شهر تهران گفت: در مصرف آب توجه ویژه‌ای وجود دارد و برای آبیاری منابع آبی از آب غیرشرب استفاده می‌شود با توجه به موضوع فرونشست در تهران در حوزه آبیاری فضای سبز از پساب به جای بهره‌گیری از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنیم و از سوی دیگر کاشت چمن به طور کلی ممنوع شده و در تهران دیگر از چمن استفاده نمی‌شود.

برگزاری ۴۰ نمایشگاه تا پایان سال در نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب / ۷۰ سرمایه گذار آماده توسعه خدمات

در ادامه این نشست ، مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب گفت: تا پایان سال قرار است ۲۸ نمایشگاه دیگر در شهر آفتاب برگزار شود و با ۱۲ نمایشگاه برگزار شده در شهر آفتاب این رقم به ۴۰ نمایشگاه می رسد.عباس تقدسی نژاد افزود: از سال ۹۴ هزینه زیادی برای ساخت این نمایشگاه شد ولی سال ۹۵ افتتاح شد؛ با بهره برداری زودهنگام نمایشگاه کتاب در شهر افتاب و اب گرفتگی ایجاد شده در غرفه ها ذهنیت خاصی در مردم ایجاد کرد ولی بعد از آن و در دوره شورای شهر ششم و شهرداری تهران در دوره جدید عزم جدی برای بهره برداری کامل از آن شروع شد و بخشی از اهداف تعیین شده تحقق پیدا کرد.تقدسی نژاد گفت: نمایشگاه خودرو در شهر آفتاب ۲۰۰ هزار بازدید کننده داشت؛ حضور این تعداد در نمایشگاه شهر آفتاب نارضایتی مردم از دور بودن مسیر رد شده و مردم راضی بوده و این امر در نظرسنجی ها مشخص شد.وی خاطرنشان کرد: مسئولان برگزاری نمایشگاه کاشی و سرامیک در شهر آفتاب اعلام کردند که برای برگزاری نمایشگاه در سئول تحت فشار بودند ولی تعداد بالای حضور مردم و رضایت آنان باعث شد که آنها بلافاصله بعد از پایان نمایشگاه فعلی قرارداد سال آینده را منعقد کنند.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب اظهار داشت: بخشی از ظرفیت بالای نمایشگاه شهر آفتاب شامل ۴۰ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی و همجواری با ۲ ایستگاه متروی حرم امام و شاهد و ۲ فرودگاه امام و مهرآباد و فضای بسیار زیاد پارکینگ خودرو است که نادیده گرفتن این امکانات و اصرار بر برگزاری نمایشگاه در سئول اجحاف در حق تهرانی هاست.وی افزود: ۷۰ سرمایه گذار در شهر آفتاب آماده سرمایه گذاری و توسعه خدمات و امکانات در این نمایشگاه هستند ولی باید یک تصمیم حاکمیتی برای برگزاری همه نمایشگاه ها در شهر آفتاب گرفته شود.تقدسی نژاد خاطرنشان کرد: همه ظرفیت های موجود در سالجاری برای برگزاری نمایشگاه ها در شهر آفتاب پر شده است؛ اولین نمایشگاه بین المللی در ایران هستیم که تقویم ۵ ساله برای برگزاری نمایشگاه های مختلف داریم.

خروج ۱۰۳ حلقه چاه از رده برای جلوگیری از فرونشست زمین / استفاده از گونه‌های بومی مقاوم به کم‌آبی در پایتخت

در ادامه این نشست مختاری مدیرعامل سازمان مدیریت بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز با تاکید بر این‌که برای آبیاری فضای سبز در تهران ۱۰۰ درصد از آب خام استفاده می‌شود، گفت: در بخش منابع آبی سال گذشته هفت میلیون مترمکعب از محل پساب‌ها استفاده می‌شد که در حال حاضر این میزان به ۱۴ میلیون مترمکعب رسیده و تا پایان سال براساس توافق انجام شده به ۴۵ میلیون مترمکعب می‌رسد و تا افق ۱۴۰۵ نیز ۱۸۵ میلیون مترمکعب استفاده از پساب‌ها باید محقق شود تا استفاده از منابع زیرزمینی حذف و به حداقل ممکن برسد. در حال حاضر نیز ۱۰۳ حلقه چاه را از رده خارج کردیم تا بدین ترتیب در جلوگیری از فرونشست زمین نقش خود را ایفا کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۷۵۰ منبع ذخیره آب برای مواقع بحرانی احداث شده که از محل بارش باران منابع آبی را جمع‌آوری می‌کنند و در تلاش هستیم این منابع را به ۱۰۰۰ منبع افزایش دهیم. مدیرعامل سازمان مدیریت بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران تاکید کرد: حدود پنج سال است که چمن از برنامه شهر تهران خارج شده و کاشت آن ممنوع است و تنها از گونه‌های بومی مقاوم به کم‌آبی استفاده می‌شود.

۲۵رده صنفی به همت شهرداری تهران ساماندهی می شود

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران نیز در تشریح موضوع خروج مشاغل مزاحم از تهران گفت: براساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، تنها متولی مشاغل مزاحم در شهرها شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل است که در همین راستا اولویت ما جلوگیری از ایجاد مشاغل مزاحم در شهر تهران است.سعید بیگی اضافه کرد: در حال حاضر برخی اصناف در شهر تهران هستند که باید براساس همین موضوع از تهران خارج شوند صنایعی همچون فعالان صنف چرم که پیگیری‌های این موضوع، با جدیت در حال انجام است و تلاش می‌کنیم این موضوعات را به صورت ایجابی دنبال کنیم. مکانی برای مدت سه سال برای این صنف در منطقه ۲۰ مدنظر قرار گرفت که امیدواریم با همکاری دستگاه‌هایی همچون استانداری و فرمانداری علاوه بر حفظ تولید در کشور شاهد تحقق رفع مزاحمت چنین صنایعی باشیم.

به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، از سوی دیگر برخی فروشگاه‌های بزرگ در تهران در حاشیه فعالیت خود نسبت به انباشت زباله در اطراف خود اقدام می‌کنند که معمولا زباله‌های آنها از جنس کارتن است و این زباله‌ها در محدوده‌هایی در شهر و اطراف آن جمع‌آوری می‌شوند که خطرآفرین بوده و موجب آلودگی‌های بصری می‌شود و مزاحمت‌هایی را برای مردم ایجاد می‌کند؛ لذا با کمک سازمان پسماند این موضوع را به زودی ساماندهی خواهیم کرد.

برقراری ارتباط بی‌سیم آتش نشانی در متروی تهران ظرف یک ماه آینده

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: ۱۶ بانوی آتش‌نشان در دوره‌های مقدماتی و تکمیلی حریق شرکت کردند و تا بهمن‌ماه نیز در ایستگاه ۷۷ که مختص بانوان ساخته شده عملیات کاری خود را در کنار آقایان انجام می‌دهند و برای جاهایی که مختص بانوان است به عنوان بهترین گزینه استفاده خواهد شد. ما ابتدای دوره هستیم و طرح آزمایشی پس از ۴۰ سال برای بانوان رخ داده و قطعا خانم‌های دیگر به کار گرفته خواهند شد. بی‌تردید ایستگاه‌های جدیدی که احداث می‌شوند دو منظوره خواهند بود تا از ظرفیت بانوان به صورت همزمان در کنار آقایان بهره گرفته شود.

قدرت الله محمدی اضافه کرد: سامانه هوشمند اعلام حریق نیز راه‌اندازی شده و به صورت مستقیم به سامانه ۱۲۵ متصل شده است. همچنین ارتباط بی‌سیم در متروی تهران ظرف یک ماه آینده برقرار می‌شود و ارتباط زیر زمین و روی زمین را برقرار می‌کند. ما هر سال تجهیزات جدیدی را برای آتش‌نشانی فراهم می‌کنیم که در سال جاری نیز تا پایان سال ۳۰۰ میلیارد تومان از این محل تأمین خواهد شد.