عبور قدرتمندانه فولاد آلیاژی از موانع و مشکلات
عبور قدرتمندانه فولاد آلیاژی از موانع و مشکلات
اخبار ملل: شرکت فولاد آلیاژی ایران مطابق اساسنامه، مجمع ‌عمومی عادی سالیانه خود را برگزار کرد تا تمامی دست اندرکاران این شرکت به ویژه سهامداران، بدانند مدیران و کارکنان شرکت چه کرده اند. واقعیت این است که گزارش مجامع همه چیز را نشان می دهد و می توان به آن استناد کرد. مهمتر آنکه می تواند عملکرد آینده را ترسیم کند.

اهمیت افزایش تولید

یکی از مهمترین اتفاقاتی که در هر شرکت صورت می گیرد، افزایش تولید است و هنگامی می توان افزایش تولید را باور کرد که افزایش فروش اتفاق افتاده باشد، رویکردی که در شرکت فولاد آلیاژی ایران شاهد بودیم به نوعی که محمد کمال‌زاده با اشاره به افزایش ۱۹ درصدی رشد تناژ فروش شرکت فولاد آلیاژی در سال ۱۴۰۲ گفت: این شرکت در حوزه سودآوری در سال گذشته رشد خوبی داشت.

در آرزوی تامین نیاز و رفع مشکلات

اگر از صنعت یا شرکتی انتظار تحول آفرینی داریم، باید تمامی نیازهای آن را تامین و مشکلات آن را برطرف کنیم، رویکردی که در صنایع ایران دیده نمی شود و دولت که باید در این زمینه بخوبی عمل کند، چالش افرین اصلی است، معضلی که صنایع فولاد از جمله فولاد آلیاژی را نیز گرفتار کرده به نوعی که کمال‌زاده با اشاره به چالش‌های استراتژیک؛ افتخارات و دستاوردهای کسب شده این شرکت در سال ۱۴۰۲گفت: این شرکت در سال گذشته با به‌روزرسانی واحد نورد سنگین، سه درصد افزایش تولید داشته و تناژ تولید ماهیانه نیز در تیر و مرداد سال گذشته به علت قطع برق روند کاهشی داشته است.

طرح های توسعه

یکی از اتفاقات مبارکی که در صنایع صورت می گیرد، توسعه و عبور از درجازدن است، اتفاقی که در شرکت فولاد آلیاژی ایران شاهد بودیم به نوعی که مدیرعامل فولاد آلیاژی در تشریح طرح های توسعه ای گفت: اکسیژن پلنت شرکت تا پایان مردادماه وارد مدار می‌شود و راندمان ریختگری (۱) این شرکت نیز به ۹۴.۴ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید.

از دست رفتن بازارهای جهانی

اینکه یک شرکت به اندازه ای تولید داشته باشد که نیاز داخل را تامین کند، اتفاق خوبی است، اما اینکه بیش از نیاز داخل تولید کند و بدنبال تسخیر بازارهای جهانی باشد، اتفاقی به مراتب بهتر است، رویکردی که فولاد آلیاژی با جدیت دنبال کرده، اما این توانمندی و فرصت با سیاست های غلط دولت سیزدهم بدست فراموشی سپرده شد به نوعی که مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران اعلام کرد: صادرات این شرکت در سال گذشته و بهار ۱۴۰۳ تحت‌تأثیر سیاست‌های غلط اقتصادی کاهش‌یافته و این شرکت تا بهبود سیاست‌های صادراتی قادر به اجرای برنامه صادراتی بلندمدت خود نیست.

دانش بنیان در دستور کار

برای آنکه بتوانیم تولید را در ایده ال داشته باشیم، نیاز به فناوری روز و ماشین آلات کارآمد داریم که تحریم ها هر دو مورد را با چالش رو به رو کرده، اما محمد کمال‌زاده به ارتقای دانش فنی صنعت فولاد و صرفه‌جویی ارزی ویژه با حمایت شرکت فولاد آلیاژی ایران از شرکت‌های دانش‌بنیان با رویکرد بومی‌سازی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: فولاد آلیاژی ایران اهمیت ویژه‌ای برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان قائل است و در نظر دارد با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور و بومی‌سازی قطعات و تجهیزات موردنیاز شرکت، بتواند با اتکای به دانش جوانان ایرانی دانش فنی صنعت فولاد در کشور را ارتقا دهد.

سودآوری با وجود مشکلات فراوان

اگرچه واقعیت های تلخی از عملکرد دولت سیزدهم در مجمع فولاد آلیاژی مطرح شد، اما فولاد آلیاژی با تمام این مشکلات توانست به اندازه ای تولید داشته باشد که نه تنها هزینه های جاری را تامین کند، بلکه سودآوری چشمگیری داشته باشد به نوعی که در پایان مجمع، شرکت فولاد آلیاژی ایران ۹۰/۸درصد سود این شرکت را که بالغ‌بر ۱۷۸ تومان به‌ازای هر سهم است، تقسیم کرد تا سهامداران دست خالی از مجمع بیرون نروند و سهام فولاد آلیاژی همچنان در بورس مورد اقبال فعالان بازار سرمایه قرار داشته باشد.