املاک تملیکی در دولت شهید رئیسی راه ۳۰ ساله را ۳ ساله طی کرد
املاک تملیکی در دولت شهید رئیسی راه ۳۰ ساله را ۳ ساله طی کرد
اخبار ملل: سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از جمله سازمان‌های دولتی بود که طی سالیان گذشته و دولت‌های سابق به صورت عامدانه در حاشیه قرار گرفته و عقب نگه داشته شده بود و به حیاط خلوت دولت‌ها تبدیل شده بود به گونه‌ای که علاوه بر بخش زیادی از مردم، بسیاری از مقامات دولتی نیز از وجود چنین سازمانی بی اطلاع بودند.

به گزارش اخبار ملل، در حاشیه قرار گرفتن این سازمان موجب شد علی رغم نقش مهم این سازمان، توجهی به آن صورت نگیرد و ناکارآمدی این سازمان را فرا گیرد و بخش زیادی از کالاهای در اختیار این سازمان به صورت نامناسب نگه داری شده و از بین برود. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر ریل ایجاد شده توسط شهید ابراهیم رئیسی و همچنین میزان آشنایی  ایشان در زمان قوه قضائیه با این سازمان موجب شد تا در دولت سیزدهم سرنوشت به گونه دیگری برای این سازمان ورق خورده  و در تحولی شگرف کالاهای متروکه به جای انهدام وارد چرخه مصرف شوند.

رشد ۵۰۰ درصدی تعیین تکلیف اموال منقول در دولت شهید رئیسی

رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به اقدامات این سازمان  در سه سال اخیر گفت: رئیس جمهور روند جدید سازمان که حاصل تعامل بین دولت و قوه قضائیه بود را حائز اهمیت دانسته بودند و تاکید داشتند ای کاش این مدل در سایر حوزه ها نیز پیاده می‌شد.

عبدالمجید اجتهادی افزود: سازمان اموال تملیکی پیشتر مغفول واقع شده بود و حتی وزرا هم پیگیر موضوع نبودند اما امروز شرایط تغییر کرده است. به عنوان وزیر کشور به عنوان عضو مجمع سازمان به تازگی از افتتاح یک انبار در استان مرکزی رونمایی کردند. از سوی دیگر سال قبل اموال تملیکی به نهمین سازمان و شرکت دولتی سود ده تبدیل شد و مورد تفقد سران قوا قرار گرفت . همچنین کالاهای متروکه به جای انهدام وارد چرخه مصرف شدند. اجتهادی گفت: در ۳ سال دولت‌ سیزدهم تعیین تکلیف اموال منقول بیش از ۵۰۰ درصد رشد داشته است. سرعت تعیین تکلیف اموال متروکه مانع احتکار دولتی شده است.

رشد ۱۳۰۰ درصدی اعاده اظهارنامه کالای متروکه

اجتهادی  اضافه کرد: همچنین در این مدت اعاده اظهارنامه کالای متروکه رشد ۱۳۰۰ داشته است چراکه صاحبان کالا می‌دانند که اگر به موقع عمل نکنند کالا ار سوی سازمان به فروش می‌رسد. رئیس سازمان اموال تملیکی گفت: استرداد مربوط به کالاهای توقیفی به ظن قاچاق است که برائت دریافت کرده اند. در همین راستا باید تاکید کرد که تعداد آراء برائت در مراجع رسیدگی کننده کاهش یافته است که حاصل اقدامات سازمان است.اجتهادی با اشاره به اینکه در سه سال اخیر انهدام نیز بیش از ۳۰۰ درصد رشد کرده است، گفت: عمده انهدام مربوط به دو سال اول دولت سیزدهم است و در سال قبل رشد انهدام ۲۶ درصد منفی بوده است.

رشد ۱۷۵۰ درصدی فروش اموال غیرمنقول ناشی از تعیین تکلیف املاک توقیفی مفسدین اقتصادی

رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اظهار داشت:  باید متذکر شوم که در مورد املاک و اموال غیر منقول در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبلش رشد ۱۷۵۰ درصد داشته است. املاک مفسدین بزرگ اقتصادی از خوزستان تا مازندران در اختیار سازمان قرار گرفت و رشد فروش املاک از این محل محقق شده است.وی با اشاره به پایش تصویری کلیه انبارهای کشور در تهران، افزود، همچنین قفسه بندی انبارها نیز بیش از۲۰۰۰درصد رشد کرده که منجر به پیش بینی پذیری و برنامه ریزی در انبارها شده است.

رونمایی از سامانه جدید اموال تملیکی در آینده نزدیک

رئیس سازمان اموال تملیکی با اشاره به راه اندازی سامانه جامع هوشمند سازمان گفت: این سامانه جلوی فساد را خواهد گرفت، براین اساس سامانه مذکور بعد از عزل پیمانکار قبلی و استفاده از پیمان کار جدید آماده شده و بزودی رونمایی خواهد شد.

تعیین تکلیف بیش از ۴هزار دستگاه خودرو و ماشین آلات راهسازی با برگزاری مزایده الکترونیکی

عبدالمجید اجتهادی با اشاره به اینکه، بیش از ۴هزار دستگاه خودرو و ماشین آلات راهسازی در سال قبل تعیین تکلیف شد، گفت: براساس قانون بودجه ۱۴۰۳ تعیین تکلیف خودرو ماشین الات راه سازی و معدنی برعهده سازمان قرار گرفته و این اقدام انجام خواهد شد‌. بدنبال فضایی هستیم تعیین تکلیف این ماشین آلات از طریق مزایده الکترونیکی انجام شود.

انقلاب سازمان اموال تملیکی در مبارزه با فساد

بهمن ماه سال ۱۴۰۲ فرار مالک شرکتی به نام کوروش کمپانی و کلاهبرداری این شرکت، مالباختگان را به دفتر مرکزی این شرکت در تهران کشاند. مدیران این شرکت به مردم وعده داده بودند که با دریافت مبلغ ۲۰ میلیون تومان و  پس از گذشت  ۵۰  روز، تلفن‌ همراه آیفون ۱۳ که قیمت آن در بازار در حدود ۵۰ میلیون تومان بود را به دست خریداران برسانند.  از آبان ماه سال ۱۴۰۲ رسیدگی به این موضوع براساس گزارش‌های واصله از سوی ضابطان خاص شروع شد مدیرعامل این شرکت، ۵ ماه قبل و پیش از اینکه ضابطان نسبت به این موضوع ورود کنند و پرونده‌ای برای این شرکت تشکیل شود، از کشور خارج شدند.  مدیرعامل شرکت کوروش کمپانی به اتهام کلاهبرداری تحت تعقیب قرار گرفت  و اموال منقول این شرکت در نقاط مختلف کشور مانند قایق‌هایی در جزیره کیش شناسایی و توقیف شد. اجتهادی در این رابطه با بیان اینکه اموال کوروش کمپانی در تهران و قشم در اختیار سازمان قرار گرفته و دستگاه قضا تاکید کرده هرچه سریع تر این اموال به فروش برسد، اظهار داشت:  خودرو، املاک و تعداد زیادی موبایل جزو این اموال میباشد که در تیر ماه بعد از ارزش گذاری فرایند فروش انجام خواهد شد.  وی تصریح کرد:اموال کوروش کمپانی در خارج کشور نیز شناسایی و تعیین تکلیف خواهد شد.

تعیین تکلیف پرونده املاک شهمیری نیز یکی از اَبر پرونده‌های مفاسد اقتصادی بود که با توجه به اهمیت شفاف سازی در این موضوع ،  رئیس سازمان اموال تملیکی دستور انتشار مشخصات و جزئیات مربوط به ۵۰۰ سند ملکی در اختیار این سازمان را صادر کرد.اجتهادی گفت: تنها در یک مورد ٨۵ هزار متر مربع  مربوط به ملک توقیفی از اموال گروه شهمیری در استان مازندران به سازمان اموال تملیکی واگذار شد که این ملک در یک ساز و کار شفاف و از طریق مزایده به فروش می‌رسد. وی تصریح کرد: در سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان املاک توقیفی در اختیار سازمان اموال تملکی به فروش رسیده است.

صدور ۲۷۶ هزار متر مربع سند به نام دولت  

عبدالمجید اجتهادی  به املاک و مستغلاتی نیز که در اختیار این سازمان قرار دارد نیز اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین این پرونده‌ها متعلق به املاک شهمیری با ۸۵ هزار متر مربع در مازندران است که کل این اموال در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفت همچنین با املاک سادات خوزستان در مجموع از این دو پرونده۳۰۰ ملک در اختیار سازمان قرار دارد.وی با بیان اینکه در سه ماهه امسال ۲۷۶ هزار متر مربع سند به نام دولت صادر شده است، گفت: در سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان املاک فروخته شده که نسبت به ۳۰ سال گذشته ۳۴ درصد رشد داشته است.

املاک تملیکی در دولت شهید رئیسی به اندازه ۳۰ سال گذشته به فروش رفت

در همین  راستا معاون امور حقوقی و فروش اموال غیرمنقول سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اظهار داشت : با تمهیدات صورت گرفته در دولت شهید رئیسی یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اموال غیرمنقول در سال گذشته به فروش رفت که این رقم به اندازه کل فروش در ۳۰ سال گذشته بود.علیرضا نور نژاد ادامه داد: برگزاری مزایده‌ها در فضایی شفاف و برای تسهیل در دسترسی عموم مردم منجر به افزایش رقابت‌پذیری و استقبال شرکت کنندگان شد.نور نژاد بیان کرد: همچنین در سال گذشته، در حوزه تملک و تملیک حدود ۱۸۰ هزار متر مربع سند به نام دولت زده شد که این کار نیز بی‌سابقه و ارزشمند بود.

توقیف ۱۰۰۰ کانتینر متعلق به چای دبش

رئیس سازمان اموال تملیکی با اشاره به این نکته که  ۱۰۰۰ کانتینر چای دبش در بندر شهید رجایی توقیف شده است، گفت: میزان زیادی از این محموله در منطقه ویژه پیام و یکهزار کانتینر در بندر شهید رجایی بوده همچنین بخشی از ماشین‌آلات صنعتی نیز در اختیار سازمان قرار گرفته است که بخشی به عنوان متروکه و بخشی مربوط به ظن قاچاق است عنوان متروکه در اختیار این سازمان قرار گرفته و کمتر از ۱۰ درصد این محموله  غیرقابل مصرف  و در حال انهدام است و مابقی به فروش رفته  است .وی تصریح کرد: با تاکید بازپرس، سخت‌ترین آزمون‌های استاندارد در خصوص این محموله انجام شده و با مجوزهای سازمان ملی استاندارد و غذا و دارو صادر کردند که در سه استان البرز، تهران خوزستان به مزایده رفت.

۲ هزار و ۳۰۰ تن چای دبش به فروش رفت

معاون بهره‌برداری و فروش سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی  نیز در تکمیل این مطالب،  اظهار داشت : حجم بالای چای بیش از نیاز بازار است که فرایندهای بررسی آن در حال انجام است.وی ادامه داد: حدود ۲ هزار و ۳۰۰ تن چای دبش در مزایده‌های تهران به فروش رفته است. هنوز در بعضی از استان‌ها مجوزهای سازمان غذا دارو و استاندارد هنوز صادر نشده است تا در مزایده برگزار شود.غلامی باغی بیان داشت: مزایده باعث می‌شود که هیچ‌گونه تبعیض و رانتی به شخص حقیقی و حقوقی برای کسی نداشته باشیم ضمن اینکه امکان خرید اسقاطی نیز برای تولیدکنندگان نیز فراهم شده است.

راه اندازی سامانه سیات

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای افزایش شفافیت و کاهش فساد، گفت: راه اندازی سامانه سیات تکلیف سازمان از سال ۹۰ بود که هیچی اتفاقی نیفتاد اما در دوره جدید با بکارگیری پیمانکار جدید این موضوع به نتیجه رسید و در ۲۲ استان فعال است و به‌زودی در هفته این سامانه رونمایی می‌شود، امیدواریم دستگاه‌های کاشف نیز به این سامانه متصل شود تا تعیین تکلیف کالاها سرعت بگیرد.اجتهادی به اقدامات سازمان در موضوع مسئولیت اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون در این باره وظیفه قانونی نداریم اما، در این زمینه کمک های خوبی در اختیار کمیته امداد، آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی و نهاده های حمایتی قرار دادیم و کالاهایی که مجوز استاندارد و بهداشت داشته برای محرومیت زدایی در اختیار این ارگان ها قرار دادیم که می توان به مشارکت در پویش دست های مهربان سازمات تبلیغات و طرح نسیم مهربانی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد.

کارنامه درخشان اموال تملیکی در دولت سیزدهم

وی با اشاره به اقداماتی که برای نخستین بار در سازمان صورت گرفت،گفت: تدوین برنامه تحول محور، تقدیر در جشنواره شهید رجایی، تبدیل شدن به نهمین شرکت دولتی سودده، کسب مقام برتر در اقدامات برجسته در سازمان های زیرمجموعه وزارت امور اقتصاد و دارایی و سایر اقدامات و رکوردهایی که جابه جا شد برای صیانت از بیت المال و با تعامل قوه مجریه و قضائیه اتفاق افتاد و همه مسئولان اذعان دارند این اتفاقات محسوس است و تمام این پیشرفت ها مرهون تلاش شبانه روزی همکاران در سازمان است. اجتهادی با بیان اینکه کارنامه اموال تملیکی در دولت سیزدهم درخشان است و به گفته رئیس قوه قضائیه انقلابی صورت گرفت،تصریح کرد: علاوه بر تعیین تکلیف ابر پرونده های رسوبی که مربوط به دهه ۹۰ بود تعیین تکلیف کالاها با رشد ۵۴۷ درصدی به ارزش ۸۳ هزار میلیارد تومان انجام شد.وی ادامه داد: در بخش اعاده کالاها رشد یک هزار و ۲۰ درصدی داشتیم، یعنی کالاها به دست صاحبان اصلی و چرخه تولید بازگشت همچنین رشد ۶۱۰ درصدی فروش کالا و رشد ۱۶۱ درصدی استرداد کالاها در این دولت به ثبت رسید.رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ انهدام ۲۶ درصد منفی بوده است اما کالاهای سلامت محور با حضور مسئولان مربوطه پس از بررسی و کنترل استانداردها در صورت نداشتن استانداردهای لازم منهدم شد.