بومی‌سازی پمپ‌های اسکیل‌پیت ناحیه انرژی و سیالات فولاد مبارکه
بومی‌سازی پمپ‌های اسکیل‌پیت ناحیه انرژی و سیالات فولاد مبارکه
اخبار ملل: پمپ‌های تحت تحریم و وارداتی اسکیل‌پیت ناحیه انرژی و سیالات فولاد مبارکه با همکاری کارشناسان فولاد مبارکه و با اتکا به دانش و تخصص شرکت‌های سازنده داخلی، بومی‌سازی شد و با موفقیت در تصفیه‌خانه نورد گرم فولاد مبارکه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری اخبار ملل ،در همین راستا مهدی ضیائی، رئیس واحد توزیع سیالات گفت: فرسودگی شدید پمپ‌های « PUMP STATION 4» تصفیه‌خانه نورد گرم و افزایش حجم تعمیرات و تعویض آن‌ها مسئولان ذی‌ربط شرکت را بر آن داشت تا جهت واردات آن‌ها اقدام نمایند؛ اما به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و اهمیت و نقش این پمپ‌ها در فرایند تولید خط نورد گرم و توقف تولید در خط‌ نورد گرم در صورت هرگونه توقف عملکرد پمپ‌های مذکور، بومی‌سازی آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.نکته مهم این است که با افزایش طول عمر این پمپ‌ها و نبود قطعه یدکی برای تعمیر آن‌ها، خرابی پمپ‌ها به‌شدت افزایش یافته و در برخی موارد، تولید را با چالش همراه ساخته بود؛ اما خوشبختانه با اعتماد فولاد مبارکه به توانمندی شرکت‌های سازنده داخلی، بومی‌سازی پمپ‌ها با موفقیت و در کمترین زمان ممکن انجام شد.

مهدی رئیسی، کارشناس فرایند نگهداری و تعمیرات ناحیه انرژی و سیالات نیز افزود: پمپ‌های اسکیل‌پیت تصفیه‌خانه ناحیه نورد گرم که در ۶ ایستگاه‌‌ نصب شده‌اند وظیفه ارسال آب برگشتی از ناحیه نورد گرم را بر عهده دارند. این پمپ‌ها طبق استاندارد API از نوع عمودی دومکشه (VS2) و ساخت شرکت WORTHINGTON آمریکا هستند و آب و ذرات اکسید آهن جداشده از سطح تختال را به تانک‌های کلاریفایر جهت جداسازی انتقال می‌دهند. باتوجه‌به استهلاک این پمپ‌ها و عدم امکان تأمین نمونه اصلی، علی‌رغم تکنولوژی و متریال خاص به‌کاررفته در قطعات زیرمجموعه آن، بومی‌سازی پمپ‌های این ۶ ایستگاه برای نخستین بار در فولاد مبارکه در دستور کار قرار گرفت و با موفقیت انجام شد.پمپ ایستگاه شماره ۴ قابلیت ارسال ۲۷۰۰ مترمکعب بر ساعت با فشار ۲ بار را دارد. اکنون بومی‌سازی این پمپ‌ها که توان مصرفی هریک از آن‌ها در شرایط بهره‌برداری ۲۰۰ کیلووات است، با موفقیت انجام‌ شده و حدود چهار ماه است که با بهترین عملکرد در مدار بهره‌برداری قرار دارد.

همچنین مهدی معینی، کارشناس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات، گفت: بعد از ارسال درخواست بومی‌سازی، استعلام پمپ‌های اسکیل‌پیت ناحیه انرژی و سیالات به شرکت ممتاز پمپ‌پویا که ازلحاظ فنی و مالی شرکت برتر محسوب می‌شود سفارش داده شد. در ابتدا باتوجه‌به اینکه هیچ‌گونه مستندات و مدارک ساختی از این پمپ وجود نداشت، نمونه‌های اصلی جهت اسکن و داده‌برداری ابعادی جهت تهیه نقشه‌های ساخت در اختیار سازنده قرار گرفت. بعد از تکمیل فاز مهندسی معکوس پمپ‌ها، ساخت قطعات انجام و بعد از بازرسی‌های ابعادی، پمپ مونتاژ و آماده بهره‌برداری شد.در ادامه، پس از انجام تست‌های اولیه در شرکت سازنده، پمپ‌ها در فولاد مبارکه نصب و با موفقیت در مدار تولید قرار گرفت. فرایند ساخت پمپ‌ها حدود ۱۴ ماه به طول انجامید. از دستاوردهای مهم بومی‌سازی پمپ مذکور می‌توان به کسب دانش فنی ساخت این تجهیز مهم و وارداتی، ارتقای توان ساخت داخل، کاهش ارزبری و کاهش هزینه‌های تمام‌شده آن اشاره کرد.