به گزارش اخبارملل؛ محمد امیرانی در جمع خبرنگاران حاضر در نهمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک و صنایع وابسته گفت: برای دستیابی به درآمدهای پایدار در صنعت هوانوردی و فرودگاههای کشور اقتصادی شدن فرودگاههای مالکیتی شرکت فرودگاهها در دستور کار قرار گرفته است و انتظار داریم اقتصادی شدن فرودگاههای کشور با سرعت بیشتری اجرایی شود. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از ۵۶ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، تنها یک فرودگاه کشور اقتصادی است لذا برنامهریزی برای اقتصادی شدن فرودگاههای کشور در دستور کار شرکت فرودگاهها قرار گرفته است. امیرانی اظهار داشت: ۸۰ درصد فرودگاههای کشور زیر یک میلیون مسافر در سال دارند لذا اقتصادی کردن این فرودگاهها بسیار کار سختی است اما برنامهریزی برای اقتصادی شدن این فرودگاهها بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه مورد توجه جدی قرار گرفته است. امیرانی با اشاره به وظایف مهم شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در صنعت هوانوردی کشور تاکید کرد: کنترل و هدایت پروازها و نیز مدیریت ۵۶ فرودگاه تحت مالکیت و ارائه خدمت به مردم و شرکتهای هواپیمایی از مهمترین وظیفه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران است. امیرانی سپس در خصوص حفظ و نگهداشت نیروی انسانی متخصص صنعت هوانوردی کشور افزود: برای حفظ و نگهداری نیروی انسانی متخصص شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی اقدامات خوبی انجام شده است و دو هفته پیش موضوع اجرایی شدن قانون خاص شرکت فرودگاهها در شورای حقوق دستمزد کشور به تصویب رسید و انتظار داریم با مصوبه هیئت محترم وزیران بتوانیم قانون خاص را از ابتدای سال آینده در شرکت فرودگاهها اجرایی کنیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در ادامه به تعدد ترمینالها در فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت فعلی ترمینالهای فرودگاه مهرآباد و انجام مطالعات مورد نیاز، ساخت ترمینال جدید در مهرآباد بیش از ۵۰ همت هزینه دارد و این نیازمند حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در این پروژه بزرگ ملی است.امیرانی، بر ارتقا خدمات در فرودگاهای کشور تاکید کرد و افزود: به همین منظور قانون برنامه هفتم توسعه واگذاری فرودگاههای کشور به بخش خصوصی مجاز کرده و در این راستا واگذاری برخی از فرودگاههای کشور برای مدیریت بهینه خدمات در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم تا سال آینده یک یا دو فرودگاه در راستای بهره برداری مناسب و اقتصادی شدن فرودگاهها به بخش خصوصی واگذار شود.وی به ضرورت خرید تجهیزات و سیستم های ناوبری اشاره کرد و گفت: خرید سامانه ها و تجهیزات کمک ناوبری هوایی و راداری مطابق با استانداردهای بینالمللی در شرکت فرودگاهها در دستور کار است و امسال شاهد نصب سامانه راداری در تنگ ریز شیراز و یک دستگاه رادار در فرودگاه آبادان بودیم و خرید و نصب و بهره برداری دو دستگاه رادار برای فرودگاههای مهرآباد و مشهد نیز در مراحل نهایی قرار گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: خرید سوئیچینگ، سیستم های مخابراتی و سیستم های روشنایی باند و همچنین خرید تجهیزات و سامانه های مورد نیاز مرکز کنترل فضای کشور اقدامات خوبی انجام شده و امیدواریم طی ۶ ماه آینده وضعیت خرید این تجهیزات نهایی شود. وی یادآور شد: هر چند به علت جنگ ۱۲ روزه درآمدهای حاصل از پروازهای عبوری از آسمان کشورمان کاهش یافت ولی با پیگیری های انجام شده هم اکنون پروازهای عبوری به حالت عادی بازگشته به طوری در ۱۸ آذرماه سال جاری ۸۳۹ پرواز عبوری از آسمان کشور تردد کرده که در مقایسه با گذشته ۲ درصد افزایش داشته است.
رئیس هیات عامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه در ۱۰ ماهه امسال نسبت به سال گذشته درآمدهای شرکت ۱۰ درصد کاهش داشته است، گفت: علت آنهم جنگ ۱۲ روزه و شرایط خاص منطقه بوده است و تلاش می کنیم در طی سه یا چهار ماه آینده این مساله جبران شود.
این مقام مسئول، به ضرورت وصول مطالبات از شرکت های هواپیمایی اشاره کرد و افزود: وصول ۷ همت از مطالبات شرکت فرودگاهها به صورت مستمر و دایمی پیگیری می شود و دو شرکت هواپیمایی دولت به دلایل خاصی، بیشترین بدهی را به شرکت فرودگاهها دارند و درصددیم با توجه به این بدهیها امکانات و اماکن کمتری در فرودگاهها در اختیار این شرکت ها قرار گیرد و مطالبات سایر شرکتها نیز با جدیت وصول شود. امیرانی در ادامه با بیان اینکه شرکت فرودگاهها طبق قانون اجازه ندارد فرودگاه جدیدی را در کشور احداث کند، اظهار داشت: تمام سعی و تلاش شرکت فرودگاهها این است که ارائه خدمات فرودگاهی در کشور ارتقا یابد و به همین دلیل تمام درآمدهای حاصل از خدمات فرودگاهی برای تکمیل زیرساختهای مورد نیاز صنعت هوانوردی و فرودگاهی و آماده نگاه داشتن فرودگاهها هزینه میشود.امیرانی به مزیت های افزایش درآمدهای شرکت فرودگاهها اشاره کرد و گفت: در قانون مقرر شده ۷ هزار تومان از محل بلیت پروازهای داخلی و ۳۵ هزار تومان از پروازهای خارجی به فرودگاهها اختصاص یابد و چون این تعرفه از سال ۹۴ افزایش نیافته در لایحه ای که تدوین شده امیدواریم با اصلاح این مبالغ شاهد افزایش درآمدهای فرودگاههای کشور باشیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها با بیان اینکه هم اکنون طول راههای هوایی کشور ۹۳ هزار کیلومتر است، گفت: برای کوتاه شدن پروازها از نقطه ای به نقطه دیگر به دنبال افزایش طول راههای هوایی هستیم ضمن اینکه شبکه پروازهای کشور بر اساس نیازهای توسعه پیدا نکرده در حالی که تکمیل شبکه پروازی در کشور با استفاده از ناوگان هوایی مناسب بسیار ضروری است.امیرانی بیان کرد: در خصوص هوشمندسازی فرودگاهها نیز اظهار داشت: هوشمند سازی فرودگاهها در دستور شرکت است تا بتوانیم در شبکه پروازی کشور ارایه هرگونه خدمات فرودگاهی را مطابق با استانداردهای بینالمللی هوشمند سازی کنیم و انتظار داریم سال آینده از سیستم های هوشمند فرودگاهی در کشور بهره برداری کنیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران یاداور شد: ایمنی همه پروازها داخلی و بین المللی و ارتقا خدمات فرودگاهی و بهسازی و نوسازی سطوح پروازی فرودگاههای پرتردد کشور از اولویت های مهم شرکت فرودگاهها است و فقط برای بهسازی یک باند فرودگاه که برای ایمنی پروازها امر ضروری است بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز است.امیرانی به مجموع پروازهای هوایی در کشور اشاره کرد و گفت: در روز ۱۸ آذرماه سال جاری مجموع پروازهای داخلی به بیش از ۵۰۸ پرواز، پروازهای عبوری ۸۳۹ پرواز و تعداد نشست و برخاست پروازها در فرودگاههای کشور به بیش از ۲۳۹ فروند رسیده است. مدیرعامل شرکت فرودگاهها تاکید کرد: فضای کشور از ایمنی بالایی برخوردار است و شرکت های هواپیمایی خارجی و پروازهای عبوری می توانند از فضای ایران به عنوان آسمان امن استفاده کنند.





