این شرکت با تکیه بر راهبردهای استراتژیک خود در مسیر رشد درآمد و ارزشآفرینی گام برمیدارد و در شرایط رکود بازار داخلی در ماههای اخیر، با توسعه صادرات محصول توانسته است اهداف و برنامههای درآمدزایی و سودآوری خود را محقق کند. حضور فعال کنور در بازارهای بینالمللی ضمن تقویت برند این شرکت، منجر به تامین ارز مورد نیاز برای اجرای طرحهای توسعه میشود؛ موضوعی که جایگاه «کنور» را در حوزههای تولید، فروش و ارزآوری بیش از هر زمانی در میان رقبا ارتقا میدهد.توسعه بخش معدن و صنایع معدنی از اهمیت بالایی در مسیر تحقق آرمان افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام برخوردار است و میتواند جان تازهای به اقتصاد و توسعه صنعتی کشور ببخشد. در این میان، شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، با حرکت مستمر در مسیر رشد تولید و خلق ارزش توانسته است نقش خود را از جایگاه تامینکننده مواد اولیه صنعت فولاد کشور گسترش دهد و به عرضه محصولات خود در بازارهای بینالمللی و توسعه صادرات بپردازد. استراتژیهای راهبردی «کنور» که بر مبنای تحلیل روند تحولات بازار و همسو شدن با آنها استوار است، در کنار انطباق کیفیت محصولات با استانداردهای بینالمللی، دستاوردهای فرامرزی متعددی را برای این شرکت رقم میزند.
صبانور؛ محور توسعه غرب کشور
تحلیل بازارهای داخلی و جهانی فولاد و پیشبینی روندهای آن از استراتژیهای لازم و ضروری برای شناسایی فرصتهای بازار و فروش محصولات زنجیره به شمار میآید. این رویکرد به همراه تمرکز بر مدیریت بهینه زنجیره تامین و برنامهریزی برای تولید، بستر پاسخدهی سریع به نوسانات بازار و تقویت قدرت رقابت را در بازارهای داخلی و بینالمللی فراهم میآورد؛ موضوع حائز اهمیتی که شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور به عنوان یکی از ۱۰ فعال برتر در حلقههای نخست زنجیره فولاد کشور به آن توجه ویژهای دارد. بررسی تحولات بازار سنگآهن در سال ۲۰۲۵ نشان میدهد که قیمت این محصول در بازارهای جهانی از ۹۲ دلار بر تن (کمینه قیمت بازار) تا ۱۱۴ دلار بر تن (بیشینه قیمت بازار) متغیر بوده و از اواخر ماه می تا ماه ژوئن قیمت این محصول روند نسبتا افزایشی را طی کرده است. این امر فرصت ارزشمندی را برای توسعه صادرات و نقشآفرینی در بازارهای بینالمللی ایجاد کرد و شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با ارزیابی دقیق و شناسایی بازارهای جدید و حفظ مشتریان فعلی، موفق به ثبت دستاوردهای ارزشمندی در حوزه فروش به ویژه در بازارهای بینالمللی شد.

نگاهی به عملکرد «کنور» در حوزه فروش محصولات و خلق ارزش در ماههای اخیر، نقاط قوت و فرصتهای توسعهای آن را به تصویر میکشد و چشمانداز روشنی از مسیر پیشروی این شرکت در عرصه رقابت ارائه میدهد. «کنور» در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۴، هم به لحاظ حجم فروش و هم ارزش فروش به دستاوردهای درخور توجهی دست یافته است که از جمله آنها میتوان به صادرات ۹۴ هزار و ۳۰۶ تن کنسانتره و ۵۳ هزار تن گندله سنگآهن اشاره کرد که مجموع آن به ۱۴۷ هزار و ۳۰۶ تن رسیده است؛ این در حالی بوده که فروش شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در مدت مشابه سال ۱۴۰۳، تنها به بازار داخلی محدود میشد و مجموع صادرات این محصولات در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نیز برابر با ۱۳۴ هزار تن بود. ارزش فروش محصولات «کنور» در چهار ماهه نخست سال جاری به بیش از ۲۸ هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد قابل توجه ۳۴ درصدی داشت. این رشد چشمگیر درآمدها، نتیجه افزایش ۲۵ درصدی حجم فروش و همچنین صادرات محصولات این شرکت بوده است. گفتنی است ارزش صادرات کنسانتره در بازه زمانی یاد شده برابر با پنج هزار و ۳۳۵ میلیارد ریال و گندله سه هزار و ۲۸۷ میلیارد ریال بود که در مجموع سهم ۳۰ درصدی از کل درآمدهای عملیاتی این شرکت را در بازه زمانی یاد شده به خود اختصاص داده است.
دستاوردهای شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در حوزه صادرات، نشانه موفقیت چشمگیر آن در بهرهگیری از فرصتهای بینالمللی و تثبیت موقعیت رقابتی در بازار است؛ موضوعی که علاوه بر خلق ارزش بیشتر، به افزایش درآمدهای ارزی کشور نیز کمک شایان توجهی میکند اما اوج موفقیت صبانور در پنج ماهه نخست در فروش صادراتی کنسانتره رقم خورده است؛ به طوری که صبانور با فروش ۹۴ هزار و ۳۰۶ هزار تن، رکورد کل ادوار در فروش صادراتی کنسانتره را شکست. از سوی دیگر صبانور در دوران مدیریتی جدید توانسته است با افزایش فروش داخلی و صادراتی گندله، مجموع فروش خود در این محصول را به ۲۰۴ هزار و ۳۳۰ تن برساند و رکورد کل ادوار در فروش گندله را بشکند.سهم ارزش فروش داخلی کنسانتره و گندله سنگآهن از مجموع فروش کنور در بازه ۴ ماهه نخست یادشده به ترتیب برابر با ۳۳ و ۳۰ درصد بود و درآمد ۲۰ هزار میلیارد ریالی را برای این شرکت رقم زد. باید در نظر داشت که در حالی که زنجیره فولاد کشور با محدودیت مصرف انرژی مواجه بوده و تاثیرات آن به شکل کاهش تقاضا برای کنسانتره و گندله در بازار نمود یافته است، کنور با اتخاذ رویکردهای صادراتی و استراتژیهای موثر فروش در مسیر درآمدزایی و ارزشآفرینی مستمر حرکت میکند.آنچه درباره عملکرد شرکت معدنی و صنعتی صبانور اهمیت دارد، استراتژیهای هدفمند آن در راستای خلق ارزش و نقشآفرینی پررنگتر در بازار است. گفتنی است ۶ درصد از مجموع ارزش فروش «کنور» در چهار ماهه نخست سال جاری به کلوخه سنگآهن، باطله و نرمه گندله اختصاص یافته است و این محصولات تنها در بازارهای داخلی عرضه شدهاند. در حالی که بازار داخلی به سبب تشدید ناترازیهای انرژی در شرایط رکود به سر میبرد، این شرکت در تلاش بوده است تا از فرصتهای کوتاهمدت و فروش محصولات جانبی نیز در جهت سودآوری و درآمدزایی گام بردارد. در چنین شرایطی، این اقدام که راهبرد هوشمندانهای برای تثبیت جایگاه در بازار و کاهش ریسکها به شمار میآید، میتواند در رشد درآمدها و تحقق اهداف مالی آن موثر واقع شود.
رویکرد صبانور؛ تمرکز بر آیندهنگری
بررسی کارنامه دستاوردهای فروش شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور بیانگر این مسئله است که این شرکت با بهرهگیری مناسب از مزیتهای رقابتی، در تلاش برای ارتقای سطح رقابتپذیری خود بوده است تا بتواند به اهداف مالی و چشماندازهای توسعهای خود دست یابد. موقعیت جغرافیایی استراتژیک، دسترسی مناسب به ذخایر معدنی غرب کشور و تمرکز بر بهینهسازی فرایندها، ارتقای سطح بهرهوری و رشد مستمر کمی و کیفی محصولات، از جمله نقاط قوت و مزیتهای این شرکت برای نقشآفرینی در بازار به شمار میآیند. از طرفی، رویکردهای راهبردی «کنور» در مدیریت فروش و گسترش بازارهای هدف موجب شدهاند تا ریسک تقاضای بازار به طور قابل توجهی کاهش یابد. باید به این نکته بسیار مهم نیز توجه داشت که شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور برنامههای هدفمندی را در خصوص افزایش ظرفیتهای تولید در دست اجرا دارد که از جمله آنها میتوان به احداث واحد تولید کنسانتره گلالی با ظرفیت تولید سالانه ۲٫۵ میلیون تن و گندلهسازی صبا امید غرب خاورمیانه با ظرفیت تولید یک میلیون تن گندله در سال اشاره کرد. از طرفی با توجه به ماهیت فعالیت اکتشافی «کنور»، این شرکت در تلاش است تا با توسعه فعالیتهای اکتشافی، میزان ذخیره سنگآهن را به بیش از ۴۰۰ میلیون تن افزایش دهد.

در واقع برنامههای توسعهای این شرکت به نحوی ترسیم شدهاند تا بیشترین رشد تولید و توسعه پایدار در غرب کشور رقم بخورد. بنابراین، هدفگذاری برای توسعه صادرات محصولات در سال جاری در راستای تامین ارز مورد نیاز برای اجرا و بهرهبرداری به موقع از پروژههای افزایش ظرفیت تولید بوده است. در این راستا، اجرای پروژه گندلهسازی صبا امید غرب خاورمیانه در اولویت قرار دارد؛ چراکه این پروژه با افزایش ظرفیت تولید میتواند مولد و محرکی برای درآمدزایی و سرعت بخشیدن به سایر پروژههای در دست اقدام باشد. تمرکز بر آیندهنگری و برنامهریزی برای سودآوری و درآمدزایی موجب شده است تا شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور بنیان قابل اتکایی را برای به ثمر رساندن طرحهای توسعه داشته باشد؛ ضمن اینکه محقق شدن اهداف صادراتی «کنور»، ریسک کاهش درآمدهای عملیاتی را در شرایط رکود به طور قابل توجهی کاهش داده است. رویکردها و استراتژیهای «کنور» نشان میدهند که این شرکت در تلاش برای ترسیم نقشه راه بلندمدتی است که هم جایگاه خود را بازارهای داخلی و بینالمللی تثبیت کند و هم در زنجیره فولاد کشور به جایگاه بالاتری دست یابد.
سرمایهگذاری در پروژههای توسعه، بهرهگیری از فرصتهای فروش در بازارهای بینالمللی و نگاهی آیندهنگرانه به مقوله اکتشاف و افزایش ذخایر معدنی از شکلگیری راهبردهای «کنور» بر پایه پایدار و تداوم در ارزشآفرینی حکایت دارد. به این ترتیب با توجه به چشمانداز ارزشآفرینی و درآمدزایی، شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور نه تنها بازیگر فعالی در زنجیره فولاد کشور خواهد بود بلکه میتواند به شرکتی پیشرو در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی نیز تبدیل شود.