چتر حمایتی بانک صادرات ایران بر سر بخش‌های مولد کشور
چتر حمایتی بانک صادرات ایران بر سر بخش‌های مولد کشور
ایران نیوز 24: «نظام بانکی» به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش های اقتصاد کشور نقش برجسته‌ای را در فعالیت های اقتصادی و یکی از عوامل تعیین کننده رشد اقتصادی کشور ایفا می‌کنند.

بانک ها به عنوان  اصلی‌ترین بخش بازار پول در اقتصاد ایران وظیفه مدیریت و تدارک نقدینگی و هدایت آن به سمت فعالیت های مولد تولیدی و صنعتی، کشاورزی و خدمات و سرمایه‌گذاری را برعهده دارند؛ به طوری که بخش عمده نقدینگی جامعه باید توسط نظام بانکی کشور برای سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف اقتصادی هدایت و مدیریت شود.

یکی از عوامل مؤثر بر رشد و توسعه اقتصادی، ساماندهی «بازارهای مالی»  جهت افزایش توان رقابتی بانک ها و گسترش بازارهای سرمایه و جذب نقدینگی و تخصیص آن به فعالیت های تولیدی و صنعتی و ایجاد امکانات لازم برای مشارکت عمومی است. همچنین ایجاد حداکثر ارزش افزوده برای بخش‌های مولد کشور از رسالت‌های مهم نظام بانکی است که این مهم با طراحی محصولات و خدمات جدید دنبال می‌شودو جزو اولویت‌های اصلی نظام بانکی کشور می باشد.

بخش صنعت از لحاظ اهمیت فراوانی که در رشد و توسعه اقتصادی دارد؛ همواره در اولویت بررسی های اقتصادی قرار داشته است. تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در این بخش، در جهت تداوم تولید و یا سرمایه‌گذاری نیاز به سرمایه مالی دارند و به دلیل بالا بودن هزینه های سرمایه‌گذاری و نیز سنگین بودن هزینه‌های تدارک مواد اولیه جهت تولید، نیاز آن‌ها به داشتن نقدینگی کافی (برای ادامه فعالیت در این زمینه) اهمیت می‌یابد.

بانگاهی به کارنامه  تسهیلات پرداختی بانک صادرات ایران می توان به خوبی به نقش برجسته این بانک در زمینه تامین نیاز نقدینگی کوتاه مدت و بلند مدت بنگاه های تولیدی با طراحی محصولات و خدمات جدید پی برد.

بانک صادرات ایران  با ایجاد حداکثر ارزش افزوده ، سهم برجسته‌ای در تامین مالی زیرساخت‌های اقتصادی کشور داشته و با استفاده از طرح‌های نوین و ابزارهای متنوع برای تامین مالی بنگاه‌ها و ارائه خدمات بانکداری در سطح خرد و کلان ،  سهم بسزایی در  حمایت از تولید و اشتغال در سطح استان‌های مختلف کشور ، داشته به نحوی به اذعان اکثر کارشناسان اقتصادی و بانکداری این بانک با اعطای تسهیلات بانکی و تامین نقدینگی بنگاه‌ها، سبب تداوم و رشد تولید و در نهایت، موجب بهبود شاخص رشد اقتصادی در بخش های مولد کشور شده و در این راستا کارنامه درخشانی را از خود به جای گذاشته است.

نظام اقتصادی ایران یک «نظام بانک‌محوراست که حدود ۸۵ درصد تامین مالی در آن برعهده نظام بانکی است. این سهم بالا از جریان تامین مالی، حساسیت نظام تسهیلات و اعتبارات بانکی را افزون ساخته است .  همچنین سیطره تحریم‌ها بر اقتصاد ایران و تنگناهای مالی ناشی از آن فشار زیادی بر بودجه کشور وارد کرده که بخشی از این فشار در قالب تسهیلات تکلیفی بر دوش نظام بانکی است. بانک صادرات ایران در راستای کاهش آلام تنگناهای مالی ناشی از تحریم های ناجوانمردانه  شبکه بانکی ، با ایجاد  شعب مختلف بانکی در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و منطقه‌ای کمک شایان و ارزشمندی ارزشمند برای تسهیل مراودات بازرگانی از طریق شعب ارزی ایجادکرده  و بر استفاده از تمامی ابزارهای تامین مالی از جمله اوراق گام برای حمایت از تولید و گسترش دامنه حضور بانک در فعالیت‌ واحدهای اقتصادی این منطقه تاکید  دارد.