چالش های صنعت فولاد ایران؛ از ناترازی انرژی و تسعیر نرخ ارز تا کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف
چالش های صنعت فولاد ایران؛ از ناترازی انرژی و تسعیر نرخ ارز تا کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف
اخبار ملل: معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان ، با بیان اینکه صنعت فولاد کشور با چالش‌های متعددی از جمله ناترازی انرژی طی سالیان اخیر همراه بوده است، گفت: این مشکلات سبب شده است ضریب بهره‌برداری از کارخانجات فولادسازی به کمتر از ۶۰ درصد کاهش یابد و به دنبال آن کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت ایجاد شده بدون استفاده باقی بماند.

به گزارش خبرنگار اخبارملل، رضا وکیلی که در حاشیه دومین روز از بیست‌ و دومین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی (ایران متافو) در غرفه این فولادساز بزرگ کشور در جمع اصحاب  رسانه سخن می گفت، با تاکید بر اینکه این عدم تحقق ظرفیت تولید، منجر به کاهش حاشیه سود کمتر از ۵ درصد در واحدهای فولادسازی شده است، عنوان کرد: همین مسئله، زنگ خطر در صنعت فولاد کشور را به صدا درآورده و ممکن است سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این صنعت بلااستفاده باقی بماند.

کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف؛ پاشنه‌آشیل صادرات

وکیلی در ادامه به چالش‌های موجود در حوزه فروش صنایع فولادی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در حوزه فروش، مقوله صادرات و صدور کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف برای صادرات محصولات فولادی، به ویژه شمش بوده است. این معضل سبب عرضه شمش صادراتی در بازارهای منطقه‌ای با تخفیف‌های ۶۰ تا ۷۰ دلاری نسبت به قیمت واقعی آن شده و این اختلاف قیمتی، در نهایت دو پیامد مهم یعنی ایجاد فشار کاهشی بر قیمت صادراتی محصولات فولادی و عدم برگشت ارز حاصل از صادرات به داخل کشور را به همراه داشته است.

وکیلی در ادامه تسعیر نرخ ارز را چالش دیگری برشمرد که امروز زنجیره آهن و فولاد کشور با آن روبه‌رو است و مطرح کرد: ما معتقدیم که نرخ ارز باید برای همه یکسان باشد زیرا اختلاف نرخ در بخش تولید و کارت‌های بازرگانی یک‌بارمصرف، باعث سوءاستفاده از منابع موجود و فشار هرچه بیشتر بر شرکت‌های فولادی خواهد شد. بر همین اساس امیدواریم پیگیری‌های لازم جهت رفع این معضل توسط دولت و بخش‌های مرتبط انجام شود تا تولیدکنندگان واقعی فولاد بتوانند با دغدغه خاطر کمتری نسبت صادرات محصولات خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری در بورس کالای ایران، مسئله مهمی دیگری است که به ویژه در خصوص شمش فولادی باید توجهات بسزایی به آن شود، تصریح کرد: قیمت پایه شمش فولادی هر هفته براساس فرمول مشخصی تعیین می‌شود که در شرایط کنونی چندان کارآمد نیست. این مدل قیمت‌گذاری، قیمت‌های پایه شمش و میلگرد را کمتر از قیمت‌های بازار تعیین می‌کند و با نوسانات موجود در بازار هم‌خوانی ندارد. از این رو لازم است که کارشناسی‌های لازم جهت قیمت‌گذاری منطقی شمش و محصولات نوردی در بورس کالای ایران صورت پذیرد تا زیان کمتری متوجه حال فعالان این صنعت شود.معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود، توسعه صادرات فولاد ایران، به ویژه در رقابت با کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس را در ابتدا مستلزم رفع چالش‌های موجود در حوزه تولید مانند ناترازی انرژی و سپس محدودیت‌های موجود در حوزه حمل‌ونقل و… دانست و ابراز کرد: در این صورت است که می‌توانیم نسبت به رشد صادرات و حضور موفق‌تر در بازارهای خارجی در آینده امیدوار باشیم.

هدف‌گذاری صادرات ۱٫۲ میلیون تنی تا پایان سال ۱۴۰۴ وکیلی با تاکید بر اینکه تا پایان امسال از صادرات یک میلیون تنی محصول عبور خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: شرکت فولاد خوزستان از ابتدای سال تاکنون حدود ۶۰۰ هزار تن صادرات داشته و هدف‌گذاری ما برای صادرات تا پایان سال جاری، یک ‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن است. در حال حاضر بخش عمده صادرات محصولات شرکت به کشورهای منطقه خاورمیانه، جنوب‌شرق آسیا و شمال آفریقا انجام می‌شود و در صورت رفع چالش‌های موجود در این حوزه، امکان توسعه بازارهای هدف وجود دارد.