همه چیز درباره « جنگ جهانی چهارم»
همه چیز درباره « جنگ جهانی چهارم»
اخبار ملل: فیلم کوتاه جنگ جهانی چهارم که موضوع جنگ را در فضایی آخرالزمانی دنبال می‌کند ساخته‌ امیر شاملو و منتخب بخش استعدادهای نو چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است. این فیلم در اکران جشنواره مورد توجه منتقدان و کارشناسان قرار گرفت.

به گزارش اخبار ملل، فیلم جنگ جهانی چهارم با حال و هوایی آخرزمانی و سورئال ساخته شده و به طور سمبلیک جنگ جهانی چهارم را حاصل عدم برقراری ارتباط و گفتمان صحیح بین آدم‌ها میداند. در حاشیه اکران عمومی “جنگ جهانی چهارم” نقدو بررسی و همچنین گفت‌و‌‌گوهایی درباره آن انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.

دکتر محسن سوهانی(منتقد و فیلمساز) : فیلم جنگ جهانی چهارم من را یاد این جمله انیشتین انداخت که گفته است جنگ جهانی سوم را نمی‌دانم اما در جنگ جهانی چهارم  فکر می‌کنم آدم‌ها با چوب و سنگ با هم می‌جنگند. در ساختار فیلم ” جنگ جهانی چهارم ” فیلمساز به یک ساختار آخرزمانی و سورئالیستی پرداخته است. در یک لوکیشن صنعتی که درون مایه اصلی آن مشکل ارتباطی بین انسان است در جنگی که همه چیز را به پایان نزدیک کرده است. به واقع مشکل ارتباطات یک مشکل جدی است. زبان فیلم یک زبان ساختگی است و دیالوگ‌ها برعکس گفته می‌شود و یک نقطه قابل تامل است و امیر شاملو از این نکته خیلی خوب استفاده کرده است. فیلم یک روایت نمادین دارد و نمادها باید تحلیل شوند. حتی فیلم می‌توانست سورئال‌تر باشد اما در کل فیلم قابل قبولی است. در فیلم جنگ جهانی چهارم روی گمگشتگی تاکید شده است و بیسیم به عنوان وسیله ارتباطی در ابتدا و انتهای فیلم و کلیدواژه‌ای که روی آن تاکید می‌شود (کسی صدای ما رو می‌شنوه!) بزرگترین جنگ روزگار ما است و یا آن هذیان پیرمرد. طراحی لباس نشان می‌دهد شاید آن‌ها در معرض یک جنگ هسته‌ای هستند. نکته جالب برای من که نقطه عطف به حساب می‌آید آن پاکت سیگار است که بازیگر آن را پرت می‌کند و عامل ارتباط می‌شود. به نوعی نشان دهنده قدرت نرم است و انسان‌هایی که مشغول جنگ هستند دست از جنگیدن برمی‌دارند. به نظر من نکته اصلی و قابل تامل فیلم فقدان ارتباطات اثربخش بین انسان است.

بهزاد عبدی (آهنگساز) : من فیلم کوتاه ” جنگ جهانی چهارم ” را دیدم و از آن لذت بردم. آن نگاه متفاوت و تجربه‌گرایانه را بسیار دوست داشتم. برای اینکه زبان فیلم مثل زبان‌هایی که می‌شناسیم نباشد کلمات برعکس شده بودند و خود این موضوع می‌تواند یک کانسپتی باشد که آدم‌ها حرف یکدیگر را نمی‌فهمند. این نفهمیدن حرف بین آدم‌ها باعث بروز اختلافاتی شده و در نهایت می‌تواند منجر به جنگ شود. اسلحه و بیسیم در فیلم چوبی بود و جذابیت خاص خودش را داشت. امیرشاملو فیلمساز تجربه‌گرایی است و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد آثار دیگر او باشیم.

دکتر مهیار خراباتی:صدای غرش جنگنده‌ها، سکوت بی روح آهن و فولاد در کارخانه ای متروک را می شکند، پیرمردی خسته و رنجور فلسفه می بافد، دخترکی با کلماتی نامفهوم پاسخش را می دهد، پیر مرد سعی می کند نمادی باشد از تاریخ،از بشر، از بشریت. روایتش جنگ است، ادعایش زیستن. او در موزه‌ای از فولاد و صنعت قصه تلخش را روایت می کند. خارج از کادر  دوباره صداهای دهشتناک پرنده‌های آهنی سکوت ملالت بار امید را می شکند. ناگهان سروکله دوپایی دیگر از همان جنس، با همان لباس پیدا می شود و شلیک می‌کند . تفنگ از موجود زنده‌ای ساخته شده.  از چوب ، از درخت و دخترک حمله می کند. برای دخترک زخمی شدن مرد کافی است. او دنبال کشتن نیست ، زندگی را می خواهد ، سیگار وینستون چهار خط پرتاب می شود به سوی مرد زخمی! چه تداوم شگفت انگیزی است وقتی قرمزی پاکت سیگار با سرخی دست خون آلود مرد برش می خورد. وینستون ، یادگار دنیای جدید، یادآور شاهکارهای دهه‌های امید و آرزو، بازگشت به آلام هزار و نهصد و هفتادی.

تمامش کنید  و تمام شده است. جنازه پیرمرد بر دوش مرد است، برای دفن تاریخ به بیرون برده می شود .زن زنده است، مرد زنده است، هردو به بیرون از موزه صنعت و آهن می روند. داستان با تفنگی از جنس زنده بودن به زندگی نگاه می کند. به زندگی نگاه کنید. زشتی‌هایش را دفن کنید و رها شوید . کارزار سوم جهانی تمام شده است. جنگ چهارم و پنجم و ششم هم تمام شده است . تمامش کنید . تمامش کنید . خسته ایم اما زنده ایم . تمامش کنید…

عوامل این فیلم عبارتند از : مشاور پروژه : حمیدرضا چارکچیان، بازیگران : سحر روستایی، مهران داوودی، آرش خانی شایان و سید عرشیا یعقوبی، مدیر فیلمبرداری : امیر مرادیان، صدابردار : مصطفی بهمنی ، طراح گریم : معصومه جاوید،  طراحی و ترکیب صدا : عبدالرضا حیدری، اصلاح رنگ و نور : هانی سلمانی ، طراح صحنه و جلوه‌های ویژه میدانی : مجیب رضا،  تدوین : امیر شاملو ، عکاس : الهام شاملو ، گروه فیلمبرداری : معین نجاری ، هاشم قدمیاری و سینا رضا ، منشی صحنه : نگین زمانی ، دستیار کارگردان : سروش رضا ، مجری گریم : ثنا سادات پارسا ، صداگذار : پروانه جهانگیری ،  گروه جلوه‌های ویژه : حسین صفدری و مسعود حقیقی ،  مشاور رسانه‌ای : سام شرف زاده، مجری طرح : علیرضا میرزایی ، مدیر تولید : میثم مالمیر ، مدیر تدارکات : هریار فرجی، با همکاری حمیرضا آداب ،  و سرانجام طراح پوستر : هاتف جعفری شارمی.

همچنین پخش بین‌الملل فیلم بر عهده‌ کمپانی فرانسوی روز سوم است. امیر شاملو نویسنده و فیلمساز که سابقه‌ دانش‌آموختگی و همکاری با فیلمسازانی چون وحید جلیلوند و شهرام مکری را در کارنامه‌ی خود دارد اولین حضورش در جشنواره‌های بین‌المللی را با فیلم کوتاه “جنگ جهانی چهارم” تجربه کرد.