صنایع فرهنگی و خلاق؛ تقویت مشارکت اقتصادی و اجتماعی زنان
صنایع فرهنگی و خلاق؛ تقویت مشارکت اقتصادی و اجتماعی زنان
اخبار ملل: دگرگونی جامعه، نوآوری و تحول دیجیتال همگی بدون خلاقیت غیرقابل تصور است. بنابراین خلاقیت عاملی کلیدی برای رشد اقتصادی و توسعه پایدار در همه جای جهان است.

یکی از سازمان‏های حامی و توسعه‏دهنده بخش صنایع فرهنگی و خلاق در جهان، وزارت همکاری اقتصادی و توسعه فدرال آلمان است. این سازمان سیاست‏های فمنیستی را با اولویت حمایت از صنایع خلاق و اشتغال زنان اجرا می‏نماید. تقریبا نیمی از کارمندان در بخش صنایع فرهنگی و خلاق این سازمان زن هستند. این بخش خدمات حمایتی را جهت برابری جنسیتی از نظر بهبودهای لازم برای زنان و شرایط کار ارائه می‏دهد. علاوه بر این، بخش صنایع فرهنگی و خلاق نقش مهمی در اقتصاد ایفا می‌کند.

بر اساس پیش‏بینی‏ها، سهم اقتصاد فرهنگی و صنایع خلاق از تولید ناخالص داخلی جهانی تا سال ۲۰۳۰ سه برابر شده و به حدود ۱۰ درصد می‏رسد. سهم صنایع خلاق دیجیتال در رشد این بخش بسیار برجسته بوده است.  نوآوری در توسعه محصولات و خدمات دیجیتال جدید و همچنین در توسعه روش‌های جدید کار، تأثیرات مثبتی بر سایر بخش‌های اقتصاد دارد. کارآفرینان رسانه‏ای، مانند فیلمسازان، ارائه‏دهندگان محتوای رسانه‏های اجتماعی و بسیاری دیگر، جنبه فرهنگی تحول دیجیتال (تغییر فرهنگ دیجیتال) را نیز شکل می‏دهند.

فرهنگ و خلاقیت به‏عنوان نیروهای تحول آفرین اجتماعی

کار و محصولات کارآفرینان خلاق بیش از یک عامل صرفاً اقتصادی، توانایی ارتقای هویت فرهنگی یک کشور را نیز دارند. اغلب، آثار خلاق صدایی برای مسائل اجتماعی مهم مانند حقوق زنان و اقلیت‏های اجتماعی، ارزش‌های دموکراتیک اساسی یا تغییرات آب و هوایی می‏باشند. یک اقتصاد فرهنگی و خلاق غنی و متنوع، بیان عقاید گوناگون را تسهیل می‏کند و سنگ بنای جامعه دموکراتیک پی‏ریزی می‏کند. فرهنگ و خلاقیت به‏طور قطعی به تغییرات اجتماعی کمک می‏کند و رویکردهای نوآورانه‏ای برای همکاری جهانی و انتقال دانش ایجاد می‏نماید.

بهبود شرایط چارچوب ناعادلانه

اگرچه تعداد غیرعادی بالایی از زنان در بخش فرهنگی و صنایع خلاق استخدام می‌شوند، اما آنها از شرایط کاری بد (دستمزد پایین، نداشتن امنیت اجتماعی، دسترسی محدود به منابع مالی، رعایت ضعیف حقوق مالکیت معنوی، نمایندگی کم در پست‌های رهبری) به‏ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته روبرو هستند.

پروژه صنایع فرهنگی و خلاق

وزارت همکاری اقتصادی و توسعه فدرال آلمان با پروژه فرامنطقه‏ای صنایع فرهنگی و خلاقانه در کشورهای شریک کنیا، سنگال، آفریقای جنوبی، اردن، لبنان و عراق، برای بهبود چشم‏انداز شغلی و درآمدی کارآفرینان خلاق، به‏ویژه زنان، کار می‏کند. این پروژه با همکاری مشترک انستیتو گوته و همچنین با دانش سازمان‏های همکار محلی در این کشورها در زمینه‏های طراحی، موسیقی، مد، انیمیشن و سرگرمی به ارایه خدمات می‏پردازد.

توانمندی و حرفه‏ای شدن خلاقان

خلاقان اغلب به آموزش‏های مبتنی بر نیاز و فرصت‏های مالی مناسب دسترسی ندارند. بنابراین، این پروژه توانمندی و حرفه‏ای شدن را به‏ویژه برای کارآفرینان خلاق زن و به ویژه در بخش‏های خلاق دیجیتال ارتقا می‏دهد.  به‏عنوان مثال، در کنیا، زنان یاد می‌گیرند که چگونه از واقعیت مجازی و افزوده برای حمایت از ورودشان به صنعتی که قبلاً تحت سلطه مردان بود، استفاده کنند. در آفریقای جنوبی، زنان جوان از شهرستان‌ها در حال گذراندن دوره آموزشی در زمینه فیلمبرداری با هواپیماهای بدون سرنشین هستند و به دنبال آن کار می‌کنند. در سنگال، این پروژه از تأسیس اولین آکادمی موسیقی به رسمیت شناخته شده دولتی از زنان حمایت می‏کند. در لبنان و عراق، تمرکز بر تجربه کاربر (UX) و طراحی رابط کاربری (UI) برای وب سایت‏ها و برنامه‏های کاربردی موبایل است. در اردن، طراحان این فرصت را دارند که علاوه بر آموزش طراحی محصولات دیجیتال، دوره‏های کارآموزی را در شرکت های طراحی تکمیل کنند.

 دسترسی به منابع مالی و بازارها

کارآفرینان خلاق برای اینکه بتوانند ایده‏های تجاری نوآورانه را پیاده‏سازی کنند، نیاز به دسترسی به منابع مالی دارند. با این حال، از آنجایی که کارآفرینان جوان در بخش‌های خلاق اغلب قابل اعتبار تلقی نمی‌شوند، بخش حمایت از صنایع فرهنگی و خلاق وزارت همکاری اقتصادی و توسعه فدرال آلمان در حال توسعه یک برنامه آموزشی دیجیتال فرامنطقه‌ای در زمینه تامین مالی جمعی است که از طریق پلتفرم آموزش الکترونیکی آتینجی  در دسترس قرار خواهد گرفت. دسترسی به بازار برای طراحان مد و جواهرات زن در همه کشورهای شریک تسهیل شده است. شرکت‏های تحت مالکیت زنان مشاوره‏های فشرده‏ای در مورد توسعه محصول و فرصت‏های صادرات دریافت می‏کنند.

حمایت از سازمان‏های فرهنگی و صنایع خلاق

حمایت از گروه‌ها و سازمان‌های حامی صنعت خلاق برای بهبود ارائه خدمات به خلاقان، به‌ویژه زنان، یکی دیگر از اجزای مهم این پروژه است. نمونه‏هایی از این حمایت‏ها عبارتند از: در آفریقای جنوبی، همکاری توسعه آلمان، انجمن صنعتی انیمیشن آفریقای جنوبی را در توسعه محصولات و خدمات جدید تقویت می‏کند که از یک سو باعث بهبود نگاه بین‏المللی نسبت به شرکت‏های آفریقای جنوبی و همچنین شبکه‏سازی در بخش انیمیشن در آفریقای جنوبی شده و از سوی دیگر موجب ارتقای مشارکت اقتصادی زنان می‏شود.  در سنگال، این پروژه از زنان هنرمند نوازنده و موسیقی‏دان خلاق در نمایندگی از منافع صنعت موسیقی در مورد شرایط کاری منصفانه برای نوازندگان حمایت می‏کند.

بهبود چشم‏انداز شغل و درآمد

* از آوریل ۲۰۲۰، ۴۴۰۰ کارآفرین خلاق از شش کشور شریک آموزش دیده‏اند. همچنین تقریباً ۱۳۴۰۰ خلاق به پلتفرم‌های یادگیری و دانش دیجیتال برنامه حمایتی از صنایع خلاق و فرهنگی دسترسی پیدا کرده‌اند.

* حدود ۵۰ سازمان فعال در صنایع فرهنگی و خلاق (به‏عنوان مثال، گروه‏های ذینفع، انجمن‏های صنعتی، شبکه‏ها، جشنواره‏ها) خدمات خود را از طریق این پروژه بهبود بخشیده‏اند. همچنین از ۲۵۵۰۰ عضو و کارآفرینان خلاق حمایت شده است.

تأثیرات پروژه بر اشتغال و چشم‏انداز درآمد کارآفرینان خلاق

* خلاقان به‏ طور مداوم نتایج یادگیری مثبت را در مهارت‏های فنی/خلاق (۸۸ درصد)، کارآفرینی (۷۵ درصد) و مهارت‏های دیجیتال (۷۲ درصد) و همچنین در مهارت‏های نرم (۸۰ درصد) ثبت کردند.

* ۶۶ درصد از خلاقان (۳۵ درصد از آنها زن هستند) گزارش دادند که وضعیت درآمد و اشتغال و چشم‏انداز آنها به دلیل اقدامات پروژه بهبود یافته است.

* ۸۳ درصد از کارآفرینان خلاق (که ۳۷ درصد آنها زن هستند) تأیید کردند که خدمات ارائه شده توسط سازمان‏های فعال در صنایع فرهنگی و خلاق یا بهبود یافته یا بسیار بهبود یافته است.

* در نتیجه اقدامات این پروژه، ۸۵ درصد از خلاقان توانستند مهارت‏های تاب‏آوری را توسعه دهند. ۷۰ درصد (که ۴۶ درصد آنها زن هستند) تأیید کردند که توانسته‏اند کسب و کار خود را در طول همه‏گیری کوئید ۱۹حفظ کنند یا حتی توسعه دهند.

  • نویسنده : پژوهشگر: صدیقه تدریس حسنی