زیر ساختهای موجود ورزش چوگان ، هم شان نام ایران نیست/ عزم ملی را می طلبد
زیر ساختهای موجود ورزش چوگان ، هم شان نام ایران نیست/ عزم ملی را می طلبد
اخبار ملل: دبیر فدراسیون چوگان گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای توجه به ورزش های بومی- فرهنگی مانند چوگان و احیاء این ورزش اصیل ایرانی که ریشه چند هزار ساله در فرهنگ و آیین ما دارد، فدراسیون چوگان برگزاری اولین لیگ ملی بانوان کشور را در دستور کار خود قرار داد.

عبدالله موذن زاده  که در حاشیه  برگزاری هفته نهم لیگ ملی چوگان (جام نیلوفر) با خبرنگار اخبار ملل سخن می گفت، تشخص دادن به باشگاهها، توسعه چوگان در شهرستانها، کسب تجربه و سهم عادلانه برای بازیکنان دارای هندیکاپ پایین در رقابت با چوگان بازان دارای هندیکاپ بالا را ازدیگر اهداف برگزاری این رقابتها برشمرد و افزود: به دلیل قیمتهای بالای ملزومات این رشته مانند قیمت اسب و زین و یراق و سایر ملزومات این رشته و همچنین کمبود زیرساختهای اساسی مانند زمین چوگان، علیرغم پتانسیل بالای این ورزش در کشور، افراد زیادی نمی توانند در این رشته فعالیت داشته باشند و پاسخگویی به تمامی علاقه مندان مستعد این رشته عزم ملی را می طلبد.

موذن زاده تصریح کرد: صادقانه باید اذعان کرد با توجه به قدمت چندین هزار ساله این ورزش بومی کشورمان و ثبت جهانی این رشته به نام کشورعزیزمان توسط یونسکو، زیر ساختهای آن در مقایسه با پتانسیل های موجود، هم شان نام کشورمان نیست. چرا که  هنگامي كه يك رشته ورزشي به نام كشوري ثبت جهاني مي شود، به طور قطع انتظارات مردم و مسئولان از آن افزايش مي يابد كه اين شرايط درخصوص چوگان نيز صدق مي كند.

وی با اشاره به هزینه  های گزاف برگزاری یک دوره از رقابتهای لیگ  ادامه داد: برای تربیت یک اسب چوگانی  با قابلیت شرکت در مسابقات ،( خرید یک کره اسب چهارساله و تربیت دوساله آن) فدراسیون  حداقل باید ۶۰۰ میلیون تومان هزینه برای هر اسب در نظر بگیرد. حالا شما این هزینه ها را قیاس کنید با تعداد اسب هایی که باید در یک دوره از لیگ تدارک ببینیم و این درحالی است دربین ۵۳ فدراسیون موجود در کشور فدراسیون چوگان با دریافتی کمتر از سه میلیارد تومان کمترین بودجه را از وزارت ورزش دریافت می کند.

دبیر فدراسیون چوگان اضافه کرد: در بحث امکانات سخت افزاری نیز ما با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنیم . برای ساخت یک زمین چمن چوگان که  6 برابر یک زمین فوتبال مساحت دارد باید سازمان منابع طبیعی، شهرداری و سایر ارگانها مانند وزارت کشور و وزارت ورزش مساعدت کنند چرا که با این بودجه های تخصیص داده شده به فدراسیون اساسا اضافه کردن یک زمین چوگان با قیمتهای سرمام آور زمین از عهده ما خارج است و با بودجه های  تعریف شده برای ما همخوانی و همسازی ندارد .

عبدالله موذن زاده در پایان گفت: بر همين اساس اميدواريم با مشاركت بيشتر ارگان های دولتی و مردم در چوگان شاهد پويايي بيشتر اين رشته باشيم چرا که همانطور که عنوان شد با توجه به پتانسیل بالای این رشته در کشورمان زیر ساختها و امکانات موجود زیبنده و هم شان نام ایران نیست.

شایان ذکر است که  پرونده هفته نهم لیگ ملی چوگان  بانوان تحت عنوان «جام نیلوفر» با قهرمانی تیم  کانون چوگان بانوان البرز  بسته شد .دراین رقابتها که با سطح هندیکاپ ۴- تا صفر به مدت دو روز در مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصرفیروزه)  برگزارشد،  چهار تیم کانون چوگان البرز، قصر فیروزه، نوروزآباد و رخش تالش حضور داشتند، که در نهایت تیم  کانون چوگان بانوان البرز با غلبه بر تیم نوروزآباد مقام قهرمانی را به خود اختصاص داد و تیم های قصر فیروزه و رخش تالش به ترتیب عناوین سوم تا چهارم را کسب کردند.

در روز پایانی این دوره از مسابقات دو تیم قصر فیروزه و رخش تالش در دیدار رده بندی به مصاف هم رفتند که در پایان این تیم قصر فیروزه بود که با نتیجه ۴ بر ۳ نتیجه ره به سود خود رقم زد تا عنوان سوم این دوره از مسابقات را کسب کند. در رقابت فینال نیز تیم های کانون چوگان البرز و نوروز آباد به مصاف یکدیگر رفتند که این بازی نیز با نتیجه ۵ بر ۲ با پیروزی تیم چوگان البرز خاتمه یافت.