ارفع، ۳۹۲۰ ریال سود تقسیم کرد
ارفع، ۳۹۲۰ ریال سود تقسیم کرد
اخبار ملل: مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت آهن و فولاد ارفع با حضور ۹۴ درصدی سهام‌داران این شرکت برگزار شد.

به گزارش اخبار ملل  در مجمع عمومی عادی سالیانه آهن و فولاد ارفع منتهی به سال مالی اسفند ۱۴۰۲، رشد ۴۸ درصدی سود سهام ارفع (هر سهم نسبت به سال قبل) محقق شد.بر اساس گزارش عملکرد هیات مدیره مجمع آهن و فولاد ارفع، در سال گذشته برغم بحران هایی نظیر تورم، اختلال در زنجیره تامین و افزایش قیمت و ناترازی حامل های انرژی  این شرکت توانست به رکوردهای متعددی در زمینه تولید دست یابد به گونه ای که دستیابی به بالاترین میانگین نرخ فروش در بین رقبای داخل کشور جهش ۷ پله ای در رتبه بندی ۵۰۰ شرکت برتر کشور و کسب رتبه ۷۳ بر اساس ۱۰۰_IMI و آغاز و پیشبرد طرحهای توسعه ای و زیر ساختی دست یابد.در سال ۱۴۰۲ قطعی برق در این شرکت منجر به توقف  ۱۰۷۴ساعت تولید و کاهش  ۱۳۵ هزار تن تولید شمش فولادی در این شرکت شد. و با توقف طولانی‌مدت در فصل تابستان، خسارت ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی به این شرکت وارد آمد. همچنین محدودیت‌های مصرف گاز در فصل زمستان در مجموع منجر به ۱۴۰۰ ساعت توقف تولید آهن اسفنجی شد که در نتیجه آن تولید آهن اسفنجی  ۲۰۱ هزار تن آهن  افت داشت و خسارت ۱۲ هزار و ۱۴۱ میلیارد ریالی به شرکت وارد شد.

رشد ۳۵ درصدی درآمد های عملیاتی

درآمد عملیاتی ارفع در سال ۱۴۰۲ به ۱۸۲ هزار و ۴۵۵ ریال رسید که این میزان با رشد ۳۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن (۱۳۵ هزار و ۶۴۵ میلیارد ریال) رسید. جمع دارایی‌های شرکت در سال گذشته با رشد ۴۷ درصدی، به ۱۶۳ هزار و ۳۰۴ میلیارد ریال رسید.ثبت ۲۷ رکورد تولید روزانه و ماهیانه در سال ۱۴۰۲ و ورود به صنایع بالادستی و آغاز عملیات اجرایی در پهنه اکتشافی دره‌انجیر، از دیگر دستاوردهای ارفع در سال گذشته بوده است.نرخ فروش شمش فولادی ارفع در سال ۱۴۰۲ با رشد ۴۴ درصدی نسبت به دو سال گذشته، به ۲۰۹ هزار و ۷۸۰ ریال رسید که بر این اساس شرکت در صدر فروش این محصول در بازار داخلی قرار گرفت.

میزان خرید گندله شرکت آهن و فولاد ارفع طی سال گذشته، به یک میلیون و ۶۸۵ هزار و ۶۲۴ هزار تن و مصرف آن، به یک میلیون و ۴۵۴ هزار و ۴۸۸ تن رسید. میزان خرید آهن اسفنجی ۱۲ هزار و ۴۳۲ تن و مصرف آن، یک میلیون و ۳۱ هزار و ۷۰۸ تن در سال پیش بود.همچنین روند رشد تولید محصولات میانی و نهایی در شرکت آهن و فولاد ارفع در سال ۱۴۰۳ منجر به ثبت رکوردهای جدید تولید شد که از جمله آن‌ها می‌توان به رکوردشکنی تولید ماهانه در واحد احیای مستقیم و ثبت رکورد تولید ۱۱۰ هزار و ۱۱ تن آهن‌اسفنجی در اردیبهشت‌ماه سال جاری اشاره کرد. از جمله دستاوردهای آهن و فولاد ارفع می‌توان به تولید ۹۲ هزار و ۲۴۴ تن شمش در واحد تولید فولادسازی در فروردین‌ماه و ۹۳ هزار و ۷۶۵ تن در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ اشاره کرد که این میزان به ترتیب ۱۱ و ۵/۱۲ درصد بیشتر از ظرفیت اسمی ماهانه این کارخانه بوده است همان‌طور که اشاره شد این عدد حدود ۱۱ درصد نسبت به ظرفیت ماهانه تولید این کارخانه بیشتر بوده است.

اهم اقدامات فولاد ارفع

از جمله پروژه‌های توسعه‌ای شرکت آهن و فولاد که در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ارفع عنوان شد می‌توان به طراحی و احداث خطوط راه‌آهن صنایع فولادی اردکان، تولید و ذخیره‌سازی گاز مایع (LNG)، نورد (SBQ)، مشارکت در احداث واحد آهن اسفنجی صنایع فولاد رهام پارس و احداث نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی ۱۰ مگاوات اشاره کرد.سایر پروژه‌های توسعه‌ای شرکت آهن و فولاد ارفع شامل برش مکانیزه خرسک، انباشت و برداشت مکانیزه گندله، توسعه مخازن ذخیره‌سازی واحد اکسیژن و انبار مواد اولیه به مساحت پنج هزار متر مربع است.اهم اقدامات حوزه اکتشاف و امور معادن ارفع شامل اکتشاف پهنه هرمزگان (سنگ‌آهن هماتیتی)، مشارکت در اکتشاف پهنه ۱۲۱ کیلومتر مربعی در دره‌انجیر، مطالعات پرعیارسازی و استفاده از سنگ‌آهن هماتیتی و کم‌عیار (معادن چاه‌باشه یک و ۲ اردکان) و تامین دولومیت و آهک مصرفی اشاره کرد.

طرح های توسعه ای شرکت

شرکت آهن و فولاد ارفع با نگاه بلندمدت سرمایه گذاری در پروژه‌های زیرساختی از جمله احداث نیروگاه، پروژه ذخیره‌سازی گاز مایع و توسعه اکتشافات معدنی را آغاز کرده  از این رو این شرکت می تواند با دستاوردهای جدید،  شعار «از معدن تا بازار» را محقق سازد.سرمایه‌گذاری و مشارکت فولاد ارفع در حوزه بالادست و معدن از چندین جنبه‌‌ اهمیت دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به رفع دغدغه‌های شرکت آهن و فولاد ارفع برای تامین ماده اولیه مورد نیاز کارخانه اشاره کرد. با توجه به قرارگیری آنومالی مذکور در استان یزد (در محدوده درانجیر و در مساحت ۱۲۱ کیلومتر) اتمام اکتشاف و اثبات ذخیره قطعی و بهره‌برداری از این ذخیره ارزشمند یعنی یک گام جدید برای استفاده از پتانسیل‌های معدنی این استان معدن‌خیز برداشته شده است که می‌تواند به سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه منجر شود. هدف شرکت آهن و فولاد ارفع از این اقدام را می‌توان شروع مسیری جدید برای طرح‌های توسعه و تحقق شعار «از معدن تا بازار» در بلندمدت دانست.آهن و فولاد ارفع علاوه بر احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی، احداث خطوط ریلی راه آهن را در دستور کار خود دارد که این طرح برای افزایش و ارتقای کیفیت حمل و نقل است.